Van waarde

18 februari 2013

Van waarde

De PvdA heeft afgelopen zaterdag bij monde van Hans Spekman gekozen voor een meer linkse koers! ‘We moeten meer de richting uit zoals de SP die is ingeslagen’, stelde Spekman via de pers. Jammer dat Samson dat niet in de praktijk heeft gebracht na de vorige Kamerverkiezingen.

PvdA en SP kregen meer dan 30% van de zetels, om precies te zijn 53 stuks. Dat is (en was) een sterk blok om mee te opereren in een verkenningsronde, teneinde een kabinet te vormen dat niet alleen de crisis bestrijdt, maar dat vooral op een samenhangende en daarmee dus sociale manier doet. Waardoor de kwetsbaren worden ontzien en niet extra worden gepakt.

Dat zou ook recht hebben gedaan aan de uitspraken van Samson voor de verkiezingen dat aan ‘dat rechtse rotbeleid’ een einde moest komen. We weten inmiddels dat Samson dat beeld na de verkiezingen niet meer herkende en ogenblikkelijk met Rutte de formatiekamers indook.

Het wetenschappelijk bureau van de PvdA heeft geconcludeerd dat de partij meer moet letten op toegevoegde waarde, dan wel die waarde(n) eerder moet herkennen bij voorgenomen beleid. Zoals Plasterk nu aan de gang is gegaan met het samenvoegen van liefst drie provincies moet het dus niet.

En Asscher moet ook danig beter uitleggen waarom hij het WW- en ontslagbeleid wil hervormen. Hervormen is natuurlijk een buitengewoon slechte term voor het afbraakbeleid dat uit de koker van de VVD en het al even rechtse D66 is gekomen. De nieuwe regeling moet leiden tot meer vraag op de arbeidsmarkt, omdat werkgevers dan zijn bevrijd van de ‘ketenen’, die ze nu als het om de rechtspositie van werknemers gaat zo sterk voelen!

Van Waarde heeft hier ook meer betekenis gekregen in het denken binnen de PvdA. Althans bij Spekman, die altijd duidelijk koos voor een meer linkse koers.

In NRC/Handelsblad van zaterdag 16 februari jl. wordt een nieuw ‘viermanschap’ opgevoerd die de leiding binnen de PvdA stevig in handen houdt. Wouter Bos wordt daarbij aangemerkt als een soort ‘Godfather’, die Samson en Asscher het politieke beleid toevertrouwt en hen goedkeurend vanuit de coulissen aanmoedigt. Daarnaast opereert dan Spekman die het onvervalste linkse geluid moet laten horen om de afvalligen binnen de partij te houden.

Over het algemeen klinkt het geluid door van een partij die zich niet echt gelukkig voelt in de nieuwe setting, die zichzelf voortdurend overschreeuwt (vooral Samson), naarmate de peilingen slechter worden. Men is gaan hervormen ten koste van de groepen die vooral laag worden betaald, minder kansrijk zijn op een zich sterk verhardende arbeidsmarkt (werken met behoud van uitkering bijvoorbeeld) de huren verhoogd zien, energiekosten zien stijgen, hun ontslagbescherming zien verwateren en hun feitelijke inkomsten dan nog eens zien dalen.

Kortom, de PvdA regeert, maar de mensen aan de onderkant zijn daarvan het slachtoffer. Het is onvervalst VVD-beleid. De restaurants in ons land zitten elk weekend vol, maar de voedselbanken kunnen de vraag niet meer aan. De tweedeling in onze samenleving waartegen we als SP samen met de PvdA altijd als herkenbare partner hebben gestreden, is bezig zich te voltrekken.

Er is meer nodig dan wat mooie uitspraken van een op zich goedwillende partijvoorzitter. Voor echte toegevoegde waarde moet je ook gelijkgezinden zoeken en vertrouwen. En niet onder de noemer van hervormen het ergste afbraakbeleid neerzetten sinds de laatste wereldoorlog.

Vic Kerkhoff
Voorzitter regionaal overlegplatform FNV Bondgenoten