h

"Rijke" ouderen

11 februari 2013

"Rijke" ouderen

Martin van Rooijen (CDA), oud-staatssecretaris financiën en belastingdeskundige schreef een artikel over hoe de oudere gepakt worden door dit – en vorige – kabinet (Volkskrant 7 feb. 2013). Voor hen die het artikel niet gelezen hebben, vat ik het hier kort samen.

Kern van het verhaal is dat de overheid niet bezuinigd, maar de lasten verhoogd. En, dat die lastenverzwaringen (van dit kabinet, maar ook van het vorige) ieder op zich nog wel enige logica kunnen hebben, maar dat de stapeling ervan desastreus is.

De eigen bijdrage AWBZ is door het Lenteakkoord verhoogd van 4 tot 12 %,waardoor de bijdrage kan oplopen tot boven de 2000 euro, afhankelijk van het inkomen. Daarbij telt de waarde van de eigen woning ook mee. Binnen 4 jaar moet dat huis verkocht worden, desnoods gedwongen. Wie dus naar een verpleeghuis moet wordt kaalgeplukt.

Door de Bosbelasting (Houdbaarheidsbijdrage) komen gepensioneerden die na 1-1-1946 zijn geboren eerder in de tweede belastingschijf. Dit levert de belastingdienst op termijn miljarden op ten koste van de gepensioneerden.

De Wet Uniformering Loonbegrip houdt in dat de 7% zorgverzekeringspremie die de werkgever afdraagt voortaan niet meer belast wordt. Dat levert werknemers 7 miljard op! Dat was niet de bedoeling. Dus werd de eerste schijf van de belastingtabel met 4% verhoogd. Personen die niet werken betalen dus 4% meer belasting, zonder dat zij het voordeel hebben van een onbelaste premie die door de werkgever wordt betaald. Daar komt nog bij dat de inkomensgrens voor de zorgpremie is verhoogd van 33.400 euro naar 50.000 euro. Dat betekent dat een premieverhoging van 1.162 euro per jaar en geldt derhalve alleen voor gepensioneerden.

Al jaren worden de pensioenen niet meer geïndexeerd vanwege de absurde rekenregels die de pensioenfondsen krijgen opgelegd. Per 1 april wordt de pensioenen voor één miljoen personen verlaagd. Soms wel tot 7%! Voor een ouder echtpaar met een modaal inkomen betekent dat dat zij er tussen 2007 en 2017 er meer dan 30% op achteruit kunnen gaan!

Verder dreigt De Commissie-Van Dijkhuizen dat personen die een AOW-uitkering genieten in het vervolg AOW-premie over die uitkering moeten gaan betalen. Een premie over een uitkering waar je al die jaren al premie voor betaald hebt!

Hier eindigt mijn samenvatting uit het stuk van Van Rooijen, maar ga ik nog even op eigen kracht verder.

Ook voor niet-werkende ouderen geldt dat zij de2% extra BTW moeten betalen, dat zij de verhoging van het eigen risico voor de zorg moeten betalen, dat de vergoeding voor chronische zieken is afgeschaft, de huurtoeslag in 2012 is verlaagd en gaat in 2013 nog verder omlaag, verschillende hulpmiddelen voor ouderen worden niet (of niet geheel) meer vergoed, de AWBZ wordt uitgekleed (waar vooral ouderen de dupe van zijn), wie worden er het eerst ontslagen? Juist, de ouderen! enz., enz.

Natuurlijk zijn er ouderen die rijk zijn, zoals er ook jongeren zijn met een leuke bankrekening. Daarom is het eigenlijk raar dat er een sfeer geschapen wordt dat het gaat tussen oud en jong, in plaats van tussen rijk en arm. Wie kapitaal heeft in Nederland betaalt daar 1,2% belasting over. Als we dat percentage zouden verhogen zouden we dan de zaak niet eerlijker verdelen?

Ouderen kunnen zich minder weren tegen al die lastenverhogingen. Denk alleen al aan het feit dat ze niet kunnen staken. Ouderen kunnen echter nog wel stemmen; en dat doen ze trouwer dan de jongeren. Kijk naar de peilingen en zie hoe de 50+Partij omhoog schiet. Hier ligt een duidelijke taak voor de SP. De SP is immers geen one issue partij en kan dus bovenstaand probleem beter integreren in een allesomvattende visie. Dat is niet alleen beter voor de ouderen, maar ook voor onze partij!

Mick van Son

U bent hier