Oproep aan een jong echtpaar

27 februari 2013

Oproep aan een jong echtpaar

Vroeger, in de tijd van onze grootouders, was er bijna geen grotere schande te bedenken dan te gaan scheiden. Ook al was het overduidelijk dat het huwelijk geen stand meer kon houden en dat er alleen maar verliezers waren.

Ook voor de maatschappij was het samen blijven bepaald geen voordeel. Toch bleef men bij elkaar, omdat de schande onverdraaglijk zou zijn.

Toen kwamen de bevrijdende jaren 60 en 70. Het juk van de kerk en de verstikkende moraal werden afgeworpen. Scheiden kon gewoon; zonder schande en het is zeker dat zo veel mensen een vernield leven bespaard is gebleven.

Laatst was Jan Kamminga op Radio 1, bij de VPRO. Deze VVD’er en oud-commissaris van de koningin, legde uit hoe rampzalig dit kabinet was voor Nederland. Op de vraag van de journalisten waarom dit kabinet dan toch al die onzalige beslissingen nam, zei hij dat de VVD en de PvdA helemaal geen overeenkomsten met elkaar hadden, behalve dan dat zij samen in één kabinet zaten.

Ze hadden dan ook helemaal geen oog voor het belang van Nederland, alleen maar voor het in stand houden van het kabinet. De schande van een scheiding zou voor beide partijen te groot zijn om te erkennen dat ze absoluut niet bij elkaar pasten. Vooral niet na de grote mond die ze in het begin hadden.

Opmerkelijk dat een VVD’er zo iets zegt? Nee, want wie de kranten leest en het nieuws volgt zal merken dat prominenten van beide partijen zich zo uitspreken. Nog onlangs gaf het wetenschappelijke bureau van de PvdA soortgelijke signalen.

Wat nu? Iedereen ziet dat het huwelijk tussen Rutte en Samsom de grootste crisis is die ons land overkomt. Zelf weten ze dat vast ook al wel. Maar, tja, wat een schande om dat toe te geven. Dat dit kabinet de volle vier jaar niet zal volhouden lijkt wel zeker, maar hoeveel ellende moet het jonge echtpaar nog verdragen, en wij, de kinderen?

Jongens, scheiden is al lang geen schande meer. Verpruts je toekomst niet en voorkom dat je als een komisch duo de geschiedenis in gaat.

Het zal voor ons, de kinderen, vervelend zijn dat we weer een campagne moeten opzetten en weer die weg naar de stembus moeten afleggen, maar wíj hebben het er voor over. Al was het maar uit lijfsbehoud.

Mick van Son