Beelden van leugenaars

31 januari 2013

Beelden van leugenaars

Rutte beloofde elke werkende in Nederland 1000 euro extra in de verkiezingsdagen van 2012. Asscher stelt recent in een brief aan de Kamer dat met name ouderen er niet forser op achteruit gaan dan andere groepen in de samenleving.

Henk Krol geeft aan dat zijn meldpunt binnen 50-Plus al meer dan 30.000 reacties heeft gehad van forse achteruitgang, men is zelfs vertwijfeld als oudere met AOW en een beperkt aanvullend pensioen. Sommigen gaan er netto rond 10 % op achteruit.

Wim Boonstra, chef econoom van de Rabobank stelt dat er helemaal geen sprake is van een crisis in Nederland, die ‘praten we ons aan’. Er is voldoende vermogen in ons land en we moeten dat in de economie pompen. 80% van de Nederlanders blijkt niettemin minder dan 2000 euro spaargeld te hebben.

Kortom, er is enige verwarring in de (politieke) discussie binnen ons land wat er echt aan de hand is.

Het kabinet vraagt iedereen om pijn te lijden. En suggereert dat die pijn ook eerlijk wordt verdeeld. Het CDA bij monde van Pieter Heerma vroeg zich af waarom werkende tweeverdieners met een inkomen van 50.000 euro bruto er 3% op vooruit gaan en waarom mensen die lange tijd hard hebben gewerkt en nu zijn gepensioneerd met eenzelfde bruto inkomen er 5% op achteruit gaan. Is dat die genoemde pijn eerlijk verdelen?

Terwijl mensen die mede op een aanvullend pensioen zijn aangewezen weten dat hun inkomen (soms al jaren lang) vrijwel niet meer wordt geïndexeerd (bij een stijgende inflatie). Vooral hun zorgkosten zullen toenemen door hogere eigen bijdragen en de huurders er nog extra op achteruit gaan, omdat de woningcorporaties vanaf 2014 miljarden moeten bijdragen aan het kabinetsbeleid. Ruimte voor goed en verantwoord onderhoud (milieu en energie!) bestaat straks niet meer, laat staan het bouwen van sociale woningen, waardoor de druk op de woningmarkt alleen maar toeneemt.

Vervolgens stelt het kabinet dat ouderen in 2012 er op vooruit zijn gegaan, zodat over 2013 enige compensatie al is ‘inverdiend’. De Kamer vroeg in het debat hoe dat nu zat, maar op die vraag kwam van de bewindslieden (Asscher en Weekers) geen antwoord. Het enige antwoord dat kwam was dat we in de herfst gaan kijken naar het kopkrachtbeeld voor 2014 en hoe dat beeld zich verhoudt tot de maatregelen genomen in 2013. Geen aantrekkelijk vooruitzicht!

Wat is nu het toekomstbeeld?
De eerste belastingschijf is in 2013 stevig omhoog gegaan en gemiddeld scheelt dat mensen met een aanvullend pensioen 80 tot 100 euro netto aan koopkracht. Mensen die werken met een vergelijkbaar inkomen, worden overigens gecompenseerd via een verhoging van de arbeidskorting. In zekere zin dus een nieuwe tweedeling in onze samenleving.

Voor de zorg moet extra worden betaald. Het eigen risico is verhoogd naar 350 euro. Mensen die de pech hebben in een verzorgingstehuis terecht te komen moeten honderden euro’s extra per jaar gaan bijdragen. Het eigen huis moet als het ware worden opgegeten, ook al is dat niet verkoopbaar op dit ogenblik!

Als eerder aangegeven worden de meeste pensioenen al jaren niet meer geïndexeerd, zodat koopkracht van een belangrijke groep steeds verder afneemt. Ouderen zijn voor de binnenlandse bestedingen van groot belang. Binnenlandse bestedingen dragen in belangrijke mate bij aan economische groei.

De BTW is verhoogd, de energiekosten stijgen autonoom, maar ook door deze BTW-verhoging. Net als de assurantiebelasting, waar het BTW-effect eveneens een rol speelt.

Alles overziend wordt de pijn niet eerlijk verdeeld. Daarom gaat de FNV er hard in binnen een aanstaand sociaal overleg. Wanneer dat plaats vindt is onduidelijk. Ton Heerts als voorzitter van de vakcentrale heeft in zijn laatste interview in de Volkskrant duidelijk gemaakt dat de FNV compensatie wil voor de hard getroffenen en een aantal kabinetsmaatregelen ter discussie wil stellen.

De werkgevers in de SER zijn opmerkelijk stil. Wellicht zijn zij bezig met de arbeidsmarkt. De jeugdwerkloosheid is nog nooit zo hoog geweest. Ontslagen 50-plussers komen niet meer aan de bak. En toch hebben we het traject naar 67 als AOW-leeftijd snel ingezet. Straks werken ouderen door, terwijl hun oud-collega’s die ruim 10 jaar jonger zijn verbannen zijn en thuis zitten. Nieuwe banen zijn en komen er niet. Sterker nog het UWV verwacht dat er dit jaar 85.000 banen minder zullen zijn. En tot slot Asscher in het Eindhovens Dagblad van maandag 28 januari jl.’Het ergste moet nog komen’.

Het kabinet en een belangrijk deel van de Kamer zijn het contact met de werkelijkheid verloren. Hoe kun je in een land nu op korte termijn 46 miljard euro bezuinigen op basis van een dictaat van Brussel, de bekende 3% norm. Dan ben je wat mij betreft niet goed bij je hoofd, je ontwricht een tamelijk welvarend land duurzaam en je richt dat land min of meer te gronde!

Het zal jaren kosten om ons weer op een passend niveau te brengen.

Vic Kerkhoff
Voorzitter regionaal overlegplatform FNV Bondgenoten