VVD: populistische oprisping

14 november 2012

VVD: populistische oprisping

Een week nadat het regeerakkoord het daglicht zag is één van de belangrijkste punten, de inkomstenafhankelijke zorgpremie, al weer gesneuveld. Coalitiepartner VVD zag er uiteindelijk geen brood in.

Drijvende kracht achter dit einde waren niet de eigen leden. De VVD-top vond het niet nodig om leden te raadplegen. Nee, de drijvende kracht waren de VVD stemmers, de 'achterban' van de partij.

Opmerkelijk is dat de VVD-top absoluut niet op de hoogte bleek te zijn van de gevoelens van haar eigen achterban met betrekking tot de zorgpremie. Premier Rutte ontkende zelfs dagen achtereen dat deze achterban er een problemen mee had.

En terwijl de 38.000 partijleden volstrekt werden genegeerd mocht de teleurgestelde VVD-kiezer nóg eens zijn stem laten horen. Niet dat iemand de straat op ging. En er waren ook geen demonstraties voor de Tweede Kamer. De 'volkoproer' bestond uit enkele honderden opzeggingen, duizenden boze berichtjes op de VVD website en een media die plots de stem van de teleurgestelde VVD-stemmer bleek te zijn geworden. Een prominente rol was weggelegd voor de opiniepeilingen. Daar maakte de VVD een hoekduik. De PvdA achterban zou weinig tot geen problemen te hebben met de plannen.

Het had allemaal veel weg van een informeel referendum onder de VVD-stemmers. En dit terwijl de VVD een broertje dood heeft aan referenda. 'Een referendum is in strijd met onze representatieve democratie, omdat het parlement kan worden overstemd,' is te lezen op de website van de partij.

Laat dit nu precies zijn wat er is gebeurd. In een populistische oprisping liet de VVD de oren hangen naar de mopperende achterban en haalde de bakzeil...

Rob de Kruif