Verkeerde keuzes

19 november 2012

Verkeerde keuzes

De meest gehoorde boodschappen van de coalitie van PvdA en VVD, die we vanaf nu wel de PvdVVD kunnen noemen, is samen te vatten onder zinnen als: ‘wij zoeken stabiliteit, het vertrouwen moet hersteld worden, kiezers willen rust en helderheid en we willen rust uitstralen’.

Allemaal goede voornemens, die vooral bedoeld lijken te zijn om de PvdVVD wat rust in eigen huis te geven. Verder heeft het niet veel om het lijf, omdat wat de coalitie doet precies het omgekeerde effect heeft.

Als er iets is wat de gemoederen bezig houdt, zijn het wel de honderden verschillende berekeningen over de koopkracht. Wisten de kiezers na het Kunduz akkoord al niet wat ze te wachten stond; nu weten ze het helemaal niet meer. Ook in de nabije toekomst zal de duidelijkheid en de daarbij behorende rust ver te zoeken zijn. De combinatie van de ‘Kunduz effecten’ met de maatregelen die nog op stapel staan zijn eenvoudigweg nog niet te berekenen. Vooral niet omdat de beoogde maatregelen, met eufemistische benamingen als ombuigingen, aanpassingen en moderniseringen, niet zonder slag of stoot door te voeren zijn. Denk daarbij alleen al aan de minderheid van de coalitie in de Eerste Kamer. Of de dramatische terugval van het aantal kiezers dat het beleid steunt, want wat sommige mensen durven te roepen, nl. dat de kiezers dit kabinet zelf gewild hebben, is natuurlijk onzin.

Wat zich vooral wreekt, is dat de gevolgen van dit onzalige beleid, de effecten al vooruit snellen. De werkeloosheid stijgt, de investeringen vallen terug en het consumentenvertrouwen is op een dieptepunt beland. We stappen in de derde recessie op een rij! Wat de regering hoopt te bereiken met de bezuinigingen, vooral bij de onderkant en de middenmoot van onze maatschappij, wordt links en rechts teniet gedaan door teruglopende belastinginkomsten en andere ongewilde effecten. En dat, terwijl de kosten van werkeloosheid en armoe zullen stijgen.

Overduidelijk ontbreekt een visie. Een doel voor de toekomst. Een samenhangend stel maatregelen. Het doel om de drie procentnorm te halen is een farce, omdat die norm geen enkele economische relevantie heeft. En zeker niet wanneer we dit land voor land bekijken. Het is hard om te constateren dat Rutten en Samsom gewoonweg de ervaring en kunde missen om ons uit de crisis te halen.

Wie geschoren wordt moet stilzitten en geen wilde, ongecontroleerde, bewegingen maken. De regering moet de drie procentnorm loslaten en de bevolking voorlopig de rust en de zekerheid geven die nodig is om het consumentenvertrouwen te herwinnen. Bezuinigen is wat anders dan lasten verzwaren. Bezuinig daarom bij de staat. Dan maar even geen nieuwe wegen en geen prestigeprojecten. Beperk de graaierij; vooral in de privaat publieke sector. Draai privatiseringen terug die duidelijk laten zien dat die kostenverhogend werken. Laat de economie zijn werk doen. De crisis gaat ook weer een keer voorbij. Dan is het de tijd om te gaan werken aan onze staatsschuld.

Mick van Son