Afslanking en motivatie

21 oktober 2012

Afslanking en motivatie

Wat Alberts en Oberndorff in hun alleszins lezenswaardige bijdrage in VN van 13 oktober jl. over het afslanken van het ambtenarenapparaat vergeten te vermelden is de emotionele en daardoor ook produktieve schade bij de direct betrokkenen.

Zij voelen zich terecht slachtoffer en sluitpost van een welhaast maniakale bezuinigingswoede.

Daarbij gaat het al lang niet meer over de inhoud, maar alleen over ‘cijferplaatjes’. De aanhoudende reorganisaties bij de rijksdienst hebben tot een cultuur geleid van angst, demotivatie en achterdocht. Men voelt zich niet serieus genomen en dat leidt tot een toenemend wantrouwen met betrekking tot de feitelijke overwegingen van de politiek.

De productiviteit daalt in een angstwekkend tempo. Het gaat vaak niet meer om inhoud en kwaliteit, maar om de waan van de dag en vaak bizarre bezuinigingsopvattingen van leidende politici. Een echt strategisch personeelsplan gebaseerd op inhoudelijke overwegingen is inderdaad bij geen enkele overheid beschikbaar, ook niet op gemeentelijk niveau, waar vaak net zo dwaas wordt geopereerd.

Typisch een vorm van korte termijn denken. Dat de PvdA zich als voormalige bestuurderspartij in de kabinetsformatie daarvoor leent is volstrekt ongeloofwaardig. De FNV (lees Abva/Kabo) heeft het als belangenbehartiger bij uitstek vooral druk met zichzelf.

Arme ambtenaren! Nu helemaal op zichzelf aangewezen.

Vic Kerkhoff
Best

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.