Slimmer Kopen. Is dat wel zo slim?

29 mei 2012

Slimmer Kopen. Is dat wel zo slim?

Afgelopen dinsdag heb ik via internet de gezamenlijke vergadering van de commissies 'Financiën en Bestuur' en 'Ruimte en Vastgoed' voor een groot deel gevolgd. Het af en toe volgen van raads- of commissievergaderingen is trouwens iets dat ik iedereen kan aanraden die geïnteresseerd is in het doen en laten van onze volksvertegenwoordigers. Je gaat hun werk veel meer begrijpen en waarderen.

De vergadering dinsdag ging over de jaarrekening 2011. Dat klinkt niet direct als het meest interessante onderwerp. Een hoop cijfertjes. Gelukkig waren de technische vragen al vooraf schriftelijk behandeld. Iedere partij kreeg een aantal minuten om terug te kijken op vorig jaar en om hun mening te geven over wat er goed en wat er niet zo goed is gegaan. Het mag geen verwondering wekken dat de coalitie partijen vooral veel spraken over wat er goed gegaan is en dat de oppositie toch een aantal dingen zag die beter hadden gemoeten. Maar als je de verhalen van alle partijen combineerde en ook nog wat af weet van de onderlinge verhoudingen dan kon je een goed beeld vormen over hoe het er in Eindhoven voorstaat.

Een, voor mij, opmerkelijke uitspraak kwam van ons eigen SP raadslid Jan van Erp. Hij kwam met de stelling dat Trudo door hun “Slimmer Kopen” de markt voor koopwoningen bederven. Dat is nog al wat. “Slimmer Kopen” houdt in dat starters op de koopmarkt met korting een woning van Trudo kunnen kopen. Hoe kan je daar nou tegen zijn? In deze moeilijke tijden kunnen starters tegen een mooie prijs hun eerste woning kopen. Dat klinkt toch heel mooi?

De argumenten van Jan van Erp waarom het eigenlijk niet zo slim is zijn, nadat ik er nader over nagedacht heb, zeer steekhoudend. Aan de ene kant is er een grote behoefte aan goede betaalbare huurwoningen, het is daarom niet verstandig om die woningen te gaan verkopen. Van de andere kant zit de markt voor koopwoningen al lange tijd vast, ondanks de nog steeds dalende prijzen. Het is dan ook niet raadzaam om een hoeveelheid woningen ver onder de kostprijs op de markt te brengen. De kans dat andere mensen dan hun huis kunnen verkopen wort nog kleiner dan hij al is.

Dit alles neemt trouwens niet weg dat starters best een steuntje in de rug kunnen gebruiken bij de aanschaf van hun eerste woning. Maar daar zijn andere voor mogelijk.

Interessant was trouwens om te constateren dat op woensdag in de Atlas voor Gemeenten geconstateerd werd dat in Eindhoven de prijzen van koopwoningen veel sterker gedaald zijn dan in andere steden. In een reactie werd deze sterke daling toegeschreven aan het “Slimmer Kopen” programma.

Mijn conclusie is daarom dat het zeker aanbeveling verdient om eens goed naar het “Slimmer Kopen” programma te kijken en niet, om zoals de wethouder en enkele andere partijen in de gemeenteraad deden, dit idee direct als onzin aan de kant te schuiven.

Paul van Gool

PS De raadsvergaderingen kunnen gevolgd worden via de website van de gemeente Eindhoven, http://www.eindhoven.nl/gemeente/gemeenteraad/Raad-in-Beeld.htm, daar staat ook het archief van uitzendingen mocht je ooit iets na willen kijken.