Groep Wilders (2)

9 juli 2009

Groep Wilders (2)

In een eerder artikel heb ik mijn bezorgdheid geuit over het feit dat een niet democratische beweging zoals de Groep Wilders gewoon mee kan doen aan Nederlandse en Europese verkiezingen.

Alleen de SP erkent dit tekort van het huidige kiesstelsel en gaat onderzoeken of de kieswet moet worden aangepast om ons democratische bestel te beschermen.

Afgelopen week kwam in het nieuws dat Minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst werkt aan een plan om bewegingen als de Groep Wilders en de partij van Rita Verdonk toch in aanmerking te laten komen voor overheidsfinanciering.

Volgens de wet Subsidiëring politieke partijen uit 1999 krijgen politieke verenigingen pas een overheidssubsidie als ze duizend of meer leden hebben en in de Tweede Kamer zijn vertegenwoordigd. Daardoor kan de groepering Wilders niet op overheidssteun rekenen omdat die maar één lid heeft en de vereniging Trots op Nederland van Rita Verdonk ook niet, want die heeft maar 2 leden.

Feitelijk is de groepering Wilders geen democratische partij waar je lid van kunt worden.

Ter Horst wil in het voorstel de financiering laten afhangen van het aantal kamerzetels en dat zou voor Wilders ruimhartig uitpakken.

Feitelijk zou je dit probleem staatsrechtelijk moeten oplossen door een verandering van de kieswet en niet via de subsidiegeldkraan. Toch ademt de huidige wet Financiering politieke partijen wel de geest van een democratisch rechtsgevoel. Daarom zou de Tweede Kamer er goed aan doen dit nieuwe financieringsplan niet goed te keuren of pas nadat de kieswet is aangepast.

Ruud Thelosen
SP lid

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.