De SP over FC Eindhoven

21 februari 2009

De SP over FC Eindhoven

Af en toe krijgen wij als SP brieven, waarin gepleit wordt voor gemeentelijke steun aan FC Eindhoven. Waarschijnlijk zijn er ook mensen, die willen weten wat wij van FC Eindhoven vinden, en die geen brief schrijven. Vandaar dat we hier het antwoord afdrukken, dat raadslid Bernard Gerard gegeven heeft op de laatst binnengekomen brief.
Wie er zijn of haar mening op kwijt wil, kan dat doen via de reactiemogelijkheid onderaan deze brief.

Geachte heer,

Hoewel ik besef dat u dit verdriet, kan ik namens de SP helaas niet in uw standpunt meegaan.

Met de relatie tussen de KNVB en FC Eindhoven hebben wij als gemeente geen bemoeienis. Dat is een zaak die zich binnen de kringen van de sector Betaald voetbal afspeelt. Daar staan wij als gemeente volledig buiten.

De enige relatie, die wij als gemeente met FC Eindhoven hebben, is dat wij verhuurder van het stadion zijn en FC Eindhoven huurder. In die relatie zijn op dit moment twee zaken van belang:

1. de gemeente heeft, op verzoek van FC Eindhoven, aangegeven voor een redelijke prijs de lichtmasten te willen kopen. Die zijn nu nog van FC Eindhoven. Aan die koop was de voorwaarde verbonden, dat de KNVB-licentie afkwam. Dat is (nog?) niet gebeurd. Nu ligt er een verzoek van FC Eindhoven deze voorwaarde te laten vervallen. Hierover heeft de SP zich in de gemeenteraad positief uitgesproken. Het is niet onmogelijk dat de gemeente inderdaad tot deze aankoop overgaat, maar dat is dan een bevoegdheid van het College van B&W.
  2. FC Eindhoven heeft een forse huurschuld.

De SP ziet geen gemeentelijk belang in begrotingssteun aan BVO's (betaald voetbal organisaties). Bovendien is dat in de Europese regelgeving met nadruk verboden. Het is ongeoorloofde staatssteun. De Europese regelgeving beschouwt BVO's als commerciële ondernemingen. En hoewel FC Eindhoven daar niet meteen het meest aansprekende voorbeeld van is, is dit beeld in zijn algemeenheid juist.
Voorzover er al iets toegestaan is, betreft dat dan steun aan het stadion, bijv. door het stadion van de club over te nemen. Dat stadion moet dan van de Europese regelgeving wel als een algemeen maatschappelijk gebouw ingezet kunnen worden, dus ook voor concerten, jehova's enz. Er valt echter aan het Eindhoven - stadion weinig meer financiëel te construeren, want dat is al helemaal van de gemeente. De lichtmasten zijn het laatste restje vastgoed dat FC Eindhoven kan opofferen. Wat wij daarvan vinden, kunt u hierboven lezen.

Of deze laatste strohalm FC Eindhoven ineens levensvatbaar maakt, betwijfelen we. Ook als de KNVB-licensie er ineens wel door zou afkomen (wat nog moet blijken). Een grote meerderheid van de gemeenteraad twijfelt. Maar het is aan FC Eindhoven zelf om haar levensvatbaarheid aan te tonen.

Zeker gezien de crisis, die onze wereld teistert, moet de gemeente verstandig omgaan met haar geld. En dat is op dit moment bepaald niet ruim voorradig.

Overigens betreft de eventuele opheffing "slechts" de betaald voetbal - tak van FC Eindhoven. Mocht de betaald voetbal - tak sneuvelen, dan bestaat nog altijd de amateurvereniging Eindhoven. De naam leeft voort. Ik begrijp uw gevoelens van clubliefde, maar zijn die gebonden aan de naam of aan de BVO?

Met vriendelijke groeten,

Bernard Gerard
raadslid SP

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.