Parkeerbeleid in Eindhoven

22 april 2008

Parkeerbeleid in Eindhoven

Uw namen staan vermeld in een recent artikel in Groot Eindhoven over parkeerbeleid. Het is geen simpel probleem en ik benijd U niet als U daar een oplossing voor wilt vinden.

Dit e-mail berichtje stuur ik U omdat ik in alle discussies over dit onderwerp altijd een belangrijk aspect mis. Het is iets waar ikzelf destijds tegenaan liep toen ik in Amsterdam mijn oude moeder ging bezoeken die in een groot flatgebouw woonde. In haar straat gold "belanghebbenden parkeren". Sympathiek dat de bewoner zelf - tegen een redelijke vergoeding - meestal wel zijn/haar eigen auto in de straat kwijt kon. Maar het bezoek (meestal ook ouderen) kon er nauwelijks meer met eigen vervoer komen, en de maatregel leidde dus tot meer sociaal isolement dan wenselijk. Wat doe je als je jarig bent en vrienden en familie willen komen feliciteren? Sorry, hier mag je niet staan ook al is er plaats.

Zelf woon ik in Eindhoven ook in een flatgebouw. Wanneer is daar parkeer-overlast? Als PSV een thuiswedstrijd speelt. Wanneer is dat? Op doordeweekse avonden en in het weekeinde. Helpt "belanghebbenden parkeren" daartegen. Dat hangt van de precieze regeling af, maar meestal is juist op die tijden het parkeren weer vrij; de meeste parkeerregelingen worden ontworpen voor kantoor- en winkeluren, en juist dan is er in mijn woonstraat geen probleem.

Het zijn zo wat gedachten waarvan ik het op prijs zou stellen als U die meeneemt in Uw overwegingen.

Met vriendelijke groet,
Mijnheer G. Graaf Adolfstraat Eindhoven

Reactie:

Geachte mijnheer G.,

In feite bespreekt u in uw brief van 26 maart twee zaken, waarbij u een derde zaak als vanzelfsprekend aanneemt die dat niet is.

U gaat er als vanzelfsprekend van uit dat bewoners tegen een redelijke vergoeding meestal wel de eigen auto in de eigen straat kwijt kunnen. Dat staat nog te bezien en het hangt ervan af, wat men een redelijk tarief vindt.
Of het kan, hangt van de organisatorische basis van het parkeren af. Als er sprake is van een systeem van verbod met ontheffing voor bewoners, dan kan het wel en kost het ca 110 Euro per jaar + een Euro of veertig voor één bezoekerskaart. Men heeft dan een plaatsgarantie. Als er sprake is van een systeem met meters (waaraan de gemeente Eindhoven sterk de voorkeur geeft), kost met 108 Euro voor de bewoner zelf, waarbij de omstandigheden bepalen of hij/zij de auto in de eigen straat kwijt kan.
U kent Amsterdam, dus misschien vindt u dit redelijke tarieven. Misschien ook niet. Wij vinden ze als SP te hoog. Wij willen een laag tarief voor de eerste auto (ca 10 Euro per jaar), en wij willen een systeem dat bewoners een behoorlijk grote kans geeft om in de eigen straat te parkeren, en dat niet de aanblik van de straat verziekt doordat die helemaal vol met meters staat. Vooralsnog zijn wij daarom voor een verbod met ontheffing - systeem, tenzij men ons duidelijk kan maken dat een moderne versie van een meter-systeem ook selectief genoeg is.
Niet alleen wij als SP vinden de tarieven te hoog, ook de vele wijken waarin men in de loop van de tijd geprobeerd heeft belanghebbendenparkeren in te voeren vinden dat. Bijna alle pogingen hebben gefaald, waaronder een poging in het Vonderkwartier, vele jaren geleden.

Dit ter inleiding.

Verder vindt u dat belanghebbendenparkeren een rem zet op het sociale verkeer. Dat is zo en daar is weinig aan te doen. Dat is inherent aan belanghebbendenparkeren en dat is dan ook een van de redenen waarom buurten er niet zo happig op zijn. Desalniettemin is de nood soms zo hoog dat dit het mindere kwaad is. Als er geen belanghebbendenparkeerregeling zou zijn, zou er in sommige buurten bijna niemand in de eigen buurt kunnen parkeren, en dus ook het bezoek niet.
Een van de achterliggende doelen van het parkeerbeleid als geheel is om het gebruik van de auto binnen de stad, en meer speciaal binnen de Ring, te ontmoedigen. Dat willen wij als gemeente omdat het gebied binnen de Ring steeds verder dichtslibt en een steeds slechtere luchtkwaliteit krijgt. Wie binnen de Ring moet zijn en daar zelf niet woont, moet maar vaker met het OV of de fiets komen. De SP steunt dit beleid met dien verstande, dat er (zoals gezegd) een gunstiger regeling voor bewoners moet komen.

Wat betreft thuiswedstrijden van PSV kan ik mij iets bij uw klacht voorstellen. De tijden daarvan passen inderdaad niet in gangbare belanghebbendenafspraken. Nu kan men zich in een buurt als de uwe afvragen of een probleem, dat zich een a twee maal per twee weken voordoet, erg genoeg is om te bestrijden met een belanghebbendenparkeerregeling. Omdat u zelf schrijft dat er verder geen ander parkeerprobleem is, krijgt u daar waarschijnlijk in uw buurt de handen niet voor op elkaar. De meesten zullen dit zien als de categorie "klein grootstedelijk leed", waarmee men moet leren leven.
Desalniettemin ben ik wel voor een betere aanpak van het autoverkeer rond thuiswedstrijden van PSV en evenementen in het Stadion, maar dan niet via het belanghebbendenparkeren. De SP is voor een meer collectieve aanpak van deze vervoersbehoefte. We hebben als eens voorgesteld een transferium te maken en/of om een doelgebonden pendelbus te maken vanaf dat transferium of bijv. vanaf het station of iets dergelijks. Dit zou gefinancierd kunnen worden met een opslag op de prijs van een kaartje. (Delen van) woonwijken zouden dan tijdelijk kunnen worden afgesloten. Dit soort gedachten is veld aan het winnen. Ook wethouder van Merriënboer is ermee bezig. Zijn aanpak heeft onze steun en wij blijven erop letten.

Als u concreet iets wilt voor uw flat, kunt u dat het beste via de gangbare kanalen van de buurtvertegenwoordiging laten lopen. Daar gaat dhr. Van Merrienboer ook over.

Ik hoop u hiermee voldoende op de hoogte gebracht te hebben van het SP-standpunt.

Met vriendelijke groeten,
B.Gerard
Raadslid SP

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.