h

Hoe willen we het parkeren van auto’s en fietsen regelen?

13 april 2008

Hoe willen we het parkeren van auto’s en fietsen regelen?

U wilt de politiek altijd dichter bij de mensen brengen, dus ik kan het deze keer niet meer nalaten te reageren op uw artikel “hoe willen we het parkeren van auto’s en fietsen regelen?”.

Naast de bewoners, die gedwongen zijn hun auto dichtbij de stad te parkeren, vergeet u nog een belangrijke doelgroep belanghebbenden. Dit zijn namelijk de mensen die in de binnenstad werken.

Ik ben een van deze mensen. Ik werk in de binnenstad, en het kost me kapitalen om ergens in de buurt te parkeren.
Als ik naar de stad ga om te winkelen, heb ik hier geen enkele moeite mee, maar ik ben net zo goed als een bewoner belanghebbende. In verband met een gebeurtenis uit het verleden is het voor mij geen optie om met openbaar vervoer te gaan, en ook verderweg parkeren, waardoor ik meer dan 20 minuten moet lopen om bij mijn werk te komen, is geen optie.

Opmerkelijk hierbij is dat alle medewerkers van de Gemeente, vrij kunnen parkeren bij de parkeergarage onder het stadhuis. Zeer vreemd: want ook dit is gemeenschapsgeld, en de Gemeente zou inkomsten kunnen verwerven door ook deze medewerkers, net als andere medewerkers in de stad, ook deze tarieven te laten betalen. Een andere optie zou zijn deze parkeergarage overdag gewoon voor betaald publiek open te stellen; ook dit genereert inkomsten, waardoor alle inwoners van Eindhoven een lastenverlichting zouden kunnen krijgen.

Ik breng dit temeer naar voren, omdat dan waarschijnlijk behoorlijke protesten naar voren zouden komen.

U wilt de politiek geloofwaardig maken, dichter bij het volk. Dan moet u eveneens de daad bij het woord voegen: gemeentemedewerkers vrij parkeren: dan ook voor andere mensen die in de stad werken vrij parkeren.

Als ik moet betalen voor die keer dat ik in de stad ga winkelen heb ik daar helemaal geen moeite mee, maar wel zoals u het in uw artikel stelt: ik heb namelijk ook geen keuze.

Ik zou het zeer op prijs stellen als u de rechten van alle mensen, en niet alleen van de medewerkers gemeente Eindhoven, voorstaat. Wilt u dat de politiek serieus genomen wordt, moet u ook eens de hand in eigen boezem steken, niet alleen voor eigen parochie praten enz enz.

Ik ben zeer zeer benieuwd naar een reactie van u allen, en hoop dat u echt iets met deze mail doet.

Met vriendelijke groeten,
Mevrouw I.B. te Eindhoven
Reactie:

Geachte mevrouw B.,

In reactie op uw brief van 2 april 2008 het volgende.

Ik heb begrip voor hetgeen u zegt, maar ik ben het er desalniettemin om een aantal redenen niet mee eens. Gaarne wil ik dit standpunt zo goed mogelijk beargumenteren. Vooraf moet u zich realiseren, dat het artikel in Groot Eindhoven, waarop u reageert, noodzakelijkerwijs kort moest zijn. Ik had maar 400 woorden. Er staat dus zeker niet alles in. Als u goed zoekt, kunt op de website van de gemeente de volledige verhalen terugvinden.

Er zijn nogal zware redenen van algemeen belang verbonden aan het parkeerbeleid. Parkeerbeleid is een middel, waarmee wij belangrijke verkeerskundige doelen en milieudoelen willen bereiken. Dergelijk beleid kan dan ook alleen in relatie gezien worden tot ander beleid, zoals de bereikbaarheid van de binnenstad, de luchtkwaliteit en de volksgezondheidsaspecten daarvan, de invulling van de openbare ruimte, enz.
Het aantal auto’s neemt in een dergelijk tempo toe, dat het autoverkeer tegen de grenzen begint aan te lopen van wat kan. De Rondweg/Ring slibt dicht. De luchtkwaliteit, met name in de binnenstad, verslechtert onaanvaardbaar. Het leefklimaat in de wijken rond het centrum loopt door de vele vreemdparkeerders steeds verder terug.
Het wordt onontkoombaar om keuzes te maken. In het nieuwe parkeerbeleid (commissienotitie 22/05/07 en uitwerkingsprogram GR 18/03/08) worden die keuzes voor een deel ingevuld. Maar wij zijn bijv. ook eisen gaan stellen aan de technische staat van vrachtverkeer, dat de binnenstad bevoorraadt, en aan de techniek van bussen. Wij proberen voorzieningen te treffen zodat bezoekers van evenementen, zoals wedstrijden en concerten in het PSV-stadion, niet met de eigen auto hoeven te komen. Ongetwijfeld zullen er nog meer maatregelen komen.

In het nieuwe parkeerbeleid zijn wij de werknemers in de binnenstad niet “vergeten”, zoals u stelt. Er staan expliciete passages over werknemers in het voorstel. De bewoners van de binnenstad zijn wij overigens ook niet vergeten, maar dat is een ander verhaal.
In het nieuwe parkeerbeleid wordt de strategische keuze gemaakt om de beperkte ruimte in de binnenstad te reserveren voor kortparkeerders (publiek) en voor bewoners. Door de bank genomen maken deze twee groepen op verschillende momenten gebruik van dezelfde voorzieningen, zodat die voorzieningen beter gebruikt worden. In het nieuwe beleid worden werknemers, die typische langparkeerders zijn, uit het stadscentrum weggeprogrammeerd naar goedkope stallingscapaciteit langs de Ring. Tegenover het nadeel van de grotere afstand staat het voordeel van de lagere prijs.
Overigens komt de uitvoering van dit beleid geleidelijk aan op stoom. Het is niet zo dat alle bepalingen van de ene dag op de andere worden uitgevoerd.

De SP heeft het nieuwe parkeerbeleid op hoofdlijnen gesteund. Ook de strategische keuze om het werknemersparkeren op afstand te plaatsen, had onze instemming. Uiteraard veronderstelt dat, dat het eenvoudig mogelijk moet zijn om vanaf de parkeerlocatie op afstand met het openbaar vervoer in het centrum te komen. Nog liever zouden wij als SP zelfs zien, dat het reguliere openbaar vervoer en de fietsfaciliteiten zo goed waren, dat mensen helemaal de auto niet meer gebruiken om in Eindhoven te komen. Dan zouden ook de parkeervoorzieningen aan de Ring overbodig zijn. Zover is het helaas nog niet.
Wij zouden ons als SP kunnen voorstellen, dat er enige onderhandelingsruimte zit in de vraag hoe streng het beleid t.a.v. het werknemersparkeren precies moet zijn. Wij zien dit echter zelf als een bijzaak. Wij zouden ons bijv. in principe kunnen voorstellen, dat een werkgever in het centrum een aantal goedkope parkeerplaatsen kan huren ter grootte van bijv. 5% van zijn personeelsbestand, en dat daarna het commerciële tarief geldt. Iets vergelijkbaars hebben wij gezegd t.a.v. het Winkelcentrum Woensel.
Het enige voorbehoud van belang, dat de SP bij het nieuwe parkeerbeleid gemaakt heeft, betreft de meest wenselijke organisatie van het belanghebbendenparkeren in woonwijken. Dat staat echter los van dit verhaal.

Vervolgens schrijft u in uw verhaal, dat wij onze ambtenaren toch ook gratis parkeren aanbieden. Even aannemende dat dit waar is (ik weet dat niet zeker en ik kan het op dit moment niet uitzoeken), dan heb ik daarop twee antwoorden.
Het eerste antwoord is eenvoudig. Ik ga mee in uw koppeling, maar laat hem andersom werken. Als langparkeren in het centrum door werknemers in het algemeen ontmoedigd wordt, dan ook langparkeren door ambtenaren. Dan is het maar niet meer gratis.
Het tweede antwoord ligt in het verlengde van het eerste. Blijkbaar behandelt de gemeente Eindhoven het gratis parkeren als een secundaire arbeidsvoorwaarde en maakt het als zodanig deel uit van het arbeidsvoorwaardenbeleid. Dit even los van hoe wij dat als SP politiek waarderen. U zou als werknemer hetzelfde kunnen doen t.a.v. uw werkgever. U zou via de vakbond en/of via de Ondernemingsraad uw werkgever zo ver kunnen proberen te krijgen, dat hij parkeerplaatsen inhuurt of dat hij zelf private plaatsen aanlegt voor eigen gebruik, en dat boekt als bedrijfsonkosten.

Ik realiseer mij, dat u van mij niet het antwoord krijgt, waarop u hoopt. Zo’n antwoord zou tegen onze politieke lijn ingaan, en zo’n antwoord geven wij niet. Desalniettemin hoop ik u dat u wat meer begrip heeft gekregen voor onze afwegingen.

Met vriendelijke groeten,
B.Gerard
Raadslid SP

Reactie toevoegen

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

U bent hier