h

Wonen, wijken en ruimte

Woningcorporaties zijn onmisbaar voor voldoende en betaalbare woningen voor de groeiende groep lagere inkomens. Zo zullen door de bezuinigingen op de zorg steeds meer mensen een beroep doen op de sociale voorraad. Temeer omdat ouderen langer thuis blijven wonen.

Heffingen zoals de landelijke Verhuurdersheffing leggen een zware financiële claim op de woningcorporaties en bieden steeds minder ruimte om te investeren. Of alle Eindhovense corporaties uiteindelijk het hoofd boven water kunnen houden, is nog niet duidelijk.
Deze situatie vraagt om een actief woonbeleid van de

gemeente met meer dwingende prestatieafspraken tussen de gemeente en de corporaties. De afspraken moeten gebaseerd zijn op glasheldere informatie: over de echte vraag naar huurwoningen, over wachttijden, over beperkingen en wensen van huurders en woningzoekenden.

De SP wil dat gemeente en corporaties precies weten wat we hier overeind willen houden en hoe we meer kunnen bereiken met de beperkte middelen, door (bijvoorbeeld) beter en gerichter samen te werken.
 

  • Voor de  gemeentelijke ‘Woonvisie’ en de ‘Prestatieafspraken’ met de woningcorporaties betekent dit:
  • Afspraken over maximale aantallen verkoop, over sloop en over huurverhoging. Doel hiervan is een verhoging van de kernvoorraad en de goedkope voorraad huurwoningen.  
  • Meer voorzieningen in en om de woningen, zodat huurders er langer kunnen blijven wonen.   
  • Ondersteuning van groepen mensen bij het zelfstandig ontwikkelen (huren of gemengd) en beheren van gemeenschappelijk woonvormen.  
  • Meer investering in betaalbare huisvesting, wij pleiten voor 30% netto sociale huisvesting.
  • Betere samenwerking en afspraken met omliggende gemeenten (en corporaties) op deze gebieden.  
  • Leegstaande kantoren ombouwen tot (studenten)huisvesting.

Wijken

Buurtbewoners die zich verenigen, verdienen ondersteuning van de gemeente. Bewonersverenigingen kunnen zorgen voor een goede leefbaarheid in de wijk. Dit is een vorm van burgerparticipatie. De SP is een groot voorstander van burgerparticipatie. Het is voor de SP daarom belangrijk dat initiatieven uit de buurt ondersteund worden door de Gemeente Eindhoven. Dit kan bijvoorbeeld door het eenvoudiger verlenen van vergunningen, het openstellen van een leegstaand gebouw in de wijk en het inzetten van de wijkcoördinator.

Sloop- en nieuwbouwprojecten komen nog maar zelden voor. De komende jaren moet alle aandacht van de gemeente uitgaan naar het beheer van de openbare ruimte, van voorzieningen en woningen. Bij dit beheer is een efficiënte en duurzame samenwerking nodig met bewoners, eigenaren/beheerders en instellingen in de buurt.

  • Dit betekent:
  • Het streven naar een zo breed mogelijk draagvlak onder buurtbewoners en zo groot mogelijke betrokkenheid van deze bewoners.  
  • Werkzaamheden aan riool, wegen, groen, etc. worden zoveel mogelijk gecombineerd. Afwegingen worden in alle openheid gebaseerd op deugdelijke lange termijn onderhouds- en vervangingsplanningen (bezuinigingsopgave, overlast, gebruikswaarde, risico’s, etc..).
  • Betere regelgeving en voldoende handhavingscapaciteit om verloedering, verval en overlast te  bestrijden.
  • Een mogelijkheid om op postcodeniveau het aantal kamerpanden te beperken door een tijdelijke stop.
  • Voldoende voorzieningen voor bewoners die zeer ernstig overlast geven en hun laatste kans in een wijk hebben verspeeld.  Als zij geen baat (meer) hebben bij opvang in een zorginstelling, moeten zij terecht kunnen in afgeschermde woningen/woongebieden.

Ruimte

Het afschaffen van regels voor bijvoorbeeld welstand, parkeren en evenementen: waar het kan zonder dat het (al te grote) gevolgen heeft voor de burgers. Er komen zo nodig aanvullende maatregelen om wijkbewoners en kleine ondernemers te beschermen tegen schade en overlast.  

Om verdere leegstand te voorkomen is een bouwstop nodig voor kantoren en bedrijfsgebouwen. Deze bouwstop wordt pas opgeheven als de leegstand structureel terugloopt.

Transitie of sloop van leegstaande gebouwen verdient een stimulans.

De Gemeente Eindhoven heeft veel gebouwen in gebruik, maar dat gebruik is niet overal optimaal. Gebouwen die niet of te weinig gebruikt worden, worden verkocht (of verhuurd).

Van gebiedsontwikkeling waarbij de vraag van burgers en instellingen leidend is, zoals bij het NRE-terrein, zien we voordelen ontstaan. Het is laagdrempelig en de eigen creatieve bijdrage is groot. De gemeente heeft hierin wel de regie, door duidelijke kaders te stellen voor wat betreft milieu, veiligheid en ruimtelijke ordening. Dit is nodig om duidelijkheid en zekerheid te geven aan initiatiefnemers en omwonenden. De kwaliteit van de procesleiding en –begeleiding dient gewaarborgd te zijn. Ondeugdelijke bestemmings- en beheerplannen moeten uit de samenspraak met burgers worden geweerd.
 
In 2013 is er een overeenkomst gesloten tussen scholen, schoolbesturen en de Gemeente Eindhoven over hoe om te gaan met onderwijshuisvesting de komende jaren. Er zijn afspraken gemaakt over nieuwbouw en renovatie. De SP respecteert die afspraken en vindt het belangrijk dat met dit plan voorkomen wordt dat er een school gebouwd wordt in een wijk waar een andere school lokalen leeg heeft staan.
 
De afgelopen decennia is er weinig tot geen aandacht geweest voor een VTA beleid in Eindhoven. Sterker nog: veel vrijetijdsaccommodaties werden verwaarloosd, gesloten en gesloopt. Dat moet nu stoppen en er dient nu eindelijk werk gemaakt te worden van een fatsoenlijk VTA beleid. De SP pleit ervoor dat er in elke buurt een vrijetijdsaccommodatie of een ontmoetingsruimte komt. Hierbij moet gekeken worden naar meerjarig onderhoud, naar welke voorzieningen er in de wijk zijn en hoe de bewoners bij hun buurt betrokken kunnen worden en blijven.

Er wordt ontwikkeld met oog voor de cultuurhistorische waarde. Eindhoven gaat zorgvuldig met haar monumenten om. De afdeling monumentenzorg heeft alle monumenten behoorlijk beschreven en voert een pro-actief beleid. De verleende omgevingsvergunningen voor de gemeentelijke monumenten worden gehandhaafd.

U bent hier