h

Sociale stad

De gemeenten staan aan de vooravond van grote veranderingen. Grote delen van de AWBZ worden naar verwachting op 1 januari 2015 overgeheveld naar de WMO1. Dit geldt ook voor de jeugdzorg waarvoor de gemeenten vanaf 1 januari 2014 al meer verantwoordelijkheid zullen krijgen. De overheid gaat zich geheel anders verhouden tot de  burger. De inzet op eigen verantwoordelijkheid en eigen initiatief worden bepalend. Eerst dient de burger te kijken wat hij zelf kan aanpakken en oplossen. Dan pas komt de gemeente in beeld.

De SP volgt deze ontwikkeling kritisch. Want waar ligt de grens tussen eigen verantwoordelijkheid en die van de gemeente? Wie bepaalt die grens? Hoe voorkom je dat door alle veranderingen mensen tussen wal en schip gaan vallen?  Die grens is niet altijd scherp te trekken en is ook niet voor iedereen gelijk. De SP vindt dat je van de gemeente een flexibele warme houding mag verwachten, maar ook zekerheid. Zekerheid dat ze het gesprek met de individuele burger met een steunvraag positief ingaan en dat ze daarbij kijken naar de individuele omstandigheden. De mening van de burger wordt serieus meegenomen.

Eindhoven heeft ervoor gekozen om de zorg op wijkniveau te organiseren, dit is WIJEindhoven. De SP vindt zorg op wijkniveau een goede ontwikkeling, maar is wel kritisch op WIJEindhoven. WIJEindhoven ontwikkelt zich, maar de uitwerking is nog niet helder. De SP wil duidelijkheid over de vraag welke steun burgers kunnen verwachten van de WIJwerkers. Voor de SP is duidelijk dat WIJEindhoven niet alles kan. Dat je een specialist moet krijgen als je het nodig hebt en dat je ook stedelijke voorzieningen moet hebben. En niet onbelangrijk: als je ondersteuning of zorg krijgt, dan moet deze van een kwalitatief goed niveau zijn.

Niet iedereen heeft een grote familie die voor hem of haar kan zorgen. Dan moet er dus wel een vangnet vanuit de overheid zijn. Wat de SP betreft, is de basis: zekerheid op zorg. Op stedelijk niveau, maar zeker ook in de WIJEindhoven-aanpak zal de positie van de mantelzorger en de inzet van de vrijwilliger duidelijk uitgewerkt dienen te worden.  Een gezonde verhouding tussen het aantal professionals en vrijwilligers is essentieel voor het slagen van het zorg- en welzijnsbeleid in Eindhoven.

Als je van burgers meer verantwoordelijkheid verwacht, zul je met hen ook het gesprek moeten voeren. Een gesprek met alle Eindhovense burgers individueel is niet mogelijk, maar wel met hun vertegenwoordigers. Die vind je op wijkniveau bij bewonersorganisaties, maar ook bij belangenorganisaties, de participatieraad en ook bij de WMO-raad.  De SP mist het gesprek tussen de gemeente Eindhoven en haar burgers. De SP vindt dat de veranderingen in de zorg en de vragen die daarbij horen beter besproken moeten worden. Dat er ook inspraak dient te zijn rondom de WIJ-aanpak en de andere toekomstige veranderingen. Dit kan bijvoorbeeld door regelmatig te evalueren met burgers die zorg of ondersteuning krijgen vanuit WIJEindhoven.

Burgers mogen het oneens zijn met de gemeente. De SP vindt dat dit ook in het sociale domein geldt. De SP vindt ook dat een gang  naar de rechter zo veel mogelijk vermeden moet worden. “Voorkomen is beter dan genezen”

Een probleemoplossend gesprek tussen een burger en de gemeente werkt beter. Een ombudsman op het sociale domein die signaleert en reageert kan voor een structurele verbetering zorgen.

De veranderingen binnen de langdurige zorg treffen ook de zorg vanuit de zorgverzekeringswet. Zo wordt er gesproken over verbindingen tussen WIJEindhoven en de huisartsenzorg. De SP ziet wel verbindingen, maar is kritisch. Het kan niet zo zijn dat wat je een huisarts vertelt, zonder jouw medeweten aan een gemeentelijke ingezette WIJ-werker wordt overgedragen.

Er gebeurt nog veel meer op het gemeentelijke gebied van de zorg. De eigen regie en de inkooprelatie richting zorgaanbieders. De burger dient zijn eigen keuzes te kunnen maken. Ook als er ondersteuning nodig is. Zijn richting is leidend. In het gesprek wat de gemeente voert met deze individuele burger zal dit de basis dienen te zijn. Als de afgesproken zorg niet geleverd kan worden dient de burger de mogelijkheid te hebben deze zelf in te kopen. Het ter beschikking stellen van een budget (PGB) door de gemeente dient mogelijk te zijn. 

De gemeente koopt voor zijn burgers zorg in. De SP vindt een inkoop relatie op basis van kwaliteit en zekerheid belangrijk. Goede zorg tegen een fatsoenlijke prijs door gemotiveerde aanbieders die mee denken met de gemeente maar ook met de burger. Zorg die geleverd wordt door professionals die er voor gaan en die zich niet elk jaar zorgen hoeven te maken of ze hun baan wel houden en die er fatsoenlijk voor betaald worden.

Wat moet er zeker gebeuren

  • Heldere procedure hoe het gemeentelijke gesprek met de burger met een ondersteuningsvraag eruit ziet
  • Invulling van de kwaliteit van de noodzakelijke individuele ondersteuning/zorg.
  • Afspraken over hoe mantelzorg en de inzet van de vrijwilligers zich verhouden tot WIJ aanpak.
  • Een duidelijke betrokkenheid van burgers bij de ontwikkeling van zorg en welzijn in de stad.
  • Een gemeentelijk ombudsman die de uitvoering van het sociale beleid kritisch volgt.
  • Een PGB als het anders niet kan.
  • Een eerlijke inkoop relatie met zorgaanbieders, aanbestedingen worden,waar mogelijk, voorkomen.

Zorg

De zorg wordt steeds meer een verantwoordelijkheid van de mensen zelf, de landelijke overheid haalt geld weg bij de professionele zorgverlening. De SP heeft grote waardering voor mantelzorgers. Echter, wij vinden niet dat de noodzakelijke basiszorg door hen gedaan zou moeten worden. Iedereen heeft recht op voldoende professionele zorg. Mantelzorg zou altijd aanvullend moeten zijn. De SP neemt mantelzorgers serieus en steunt hen waar mogelijk. De Gemeente Eindhoven zorgt dat belemmeringen weggenomen worden om mantelzorg uit te voeren. Ook voor mantelzorgers geldt: waardering en scholingsmogelijkheden zijn essentieel.

Den Haag legt steeds meer op het bordje van de gemeente, zonder daarmee met het benodigde geld over de brug te komen. De zorg voor de AWBZ wordt bij de gemeente gelegd, maar er hebben steeds minder mensen recht op AWBZ. De SP is van mening dat er weer een recht op zorg ingevoerd zou moeten worden. Hierin moet een basis afgesproken worden waar mensen in Eindhoven recht op hebben.

Dit betekent dat de cliënt centraal staat. Wij zijn tegen marktwerking in de zorg. Het kan niet zo zijn dat er tien verschillende aanbieders zijn van thuiszorg in Eindhoven. Daarnaast voorkomen we enorme bureaucratie door een indicatie uit te geven per gezin. Dat scheelt papierwerk en iedereen weet wat er binnen een gezin nodig is.

De vraag is wanneer eigen verantwoordelijkheid overgaat in een gedeelde verantwoordelijkheid. Als mensen niet voor zichzelf kunnen zorgen, komt de gedeelde verantwoordelijkheid naar voren, volgens de SP. Dat de overheid daar ondersteuning moet bieden, is duidelijk.  Dat dit betekent dat er meer geld in de zorg gestoken wordt dan dat er vanuit Den Haag komt, dat accepteren wij.  Geld bestemd voor zorg moet sowieso gelabeld worden voor zorg. Daarnaast gaat er wat ons betreft minder uitgegeven worden aan de aanleg van wegen, of enorme bedragen neerleggen voor elitaire experimentjes zoals het Catharinaplein, het 18 septemberplein en Brabant Culturele Hoofdstad.

Jeugd en jongeren

De jeugd heeft de toekomst. Als we willen dat die toekomst er beter uitziet, zullen we goed voor onze jongeren moeten zorgen. Zij hebben een plek nodig. Een plek waar ze uitgedaagd worden en zich kunnen ontwikkelen.

Dit kan de school zijn, het buurtcentrum om de hoek, een hangplek voor jongeren en voor de kleinere kinderen een speeltuin.  Dat betekent dat deze zaken dichtbij bereikbaar moeten zijn. Voor speelruimte moet ten minste 3% van de openbare ruimte ingericht worden. Dan gaat het natuurlijk niet alleen om wipkippen en glijbanen, want als je wil dat jongeren uitgedaagd worden, moet je ze ook uitdagen. Bij de aanleg van nieuwe wijken dient er goed nagedacht te worden over de behoeften van de jeugd en de ontwikkelingen in een wijk.

In Meerhoven dient een jongerencentrum te komen dat plek biedt aan de enorme populatie jongeren. In Blixembosch hebben we kunnen zien waar het toe leidt als er niets is voor jongeren, maar ook wat een impuls de buurt kan krijgen als het jongerenwerk goed georganiseerd is en jongeren hun eigen plek hebben.

Jeugdzorg

Vanaf 2015 dient de jeugdzorg uitgevoerd te worden door de gemeenten. Als SP hebben we altijd gepleit dat de jeugdzorg naar de gemeente gaat. Zorg moet dichtbij en laagdrempelig bij de mensen georganiseerd worden. Het feit dat gemeenten de jeugdzorg gaan uitvoeren, zien wij absoluut als een kans. Een kans om samenwerking te verbeteren tussen instanties onderling en met de gemeente. Een kans om de jeugdzorg te ontdoen van enorme bureaucratie en indicaties af te schaffen. De SP is van mening dat er geïnvesteerd moet worden in preventieve zorg. Hiermee voorkom je veel ellende voor de kinderen en het kost minder geld, dan wanneer je wacht tot er duurdere zorg  nodig is.

Hiervoor is geld nodig, maar ook hier komt de taak niet met de benodigde zak geld. Om te voorkomen dat het geld aan andere zaken wordt besteed, wil de SP het geld bestemd is voor jeugdzorg oormerken, zodat het niet aan lantaarnpalen uitgegeven kan worden.

Ook bij de jeugdzorg is de SP voorstander van een recht op zorg. Het kind staat hierbij centraal.

Eindhoven gaat, daar waar het gaat om jeugdzorg, een subsidierelatie aan met aanbieders van jeugdzorg en preventie. Aanbestedingen leiden vaak tot slechtere zorg, extra kosten omdat afspraken niet nagekomen (kunnen) worden.

Mensen gaan voor regels. Als iemand bijvoorbeeld 18 wordt, maar nog wel ondersteuning nodig heeft, moet die ondersteuning geboden worden. We gaan niet wachten tot kinderen tussen wal en schip vallen, daar gaan we actief voor aan de slag.

Vrijwilligerswerk

Vrijwilligers dragen bij aan het draaiend houden van onze samenleving, zorgen voor sociale samenhang en doen werk dat anders blijft liggen.

Maar vrijwilligers dienen goed ondersteund te worden door professionals. Vrijwilligerswerk mag geen betaalde banen verdringen. Een passende onkostenvergoeding en scholingsmogelijkheden zijn daarbij essentieel.

Gedwongen vrijwilligerswerk, zoals het werken met behoud van uitkering, daar doet de SP niet aan mee. Als iemand werkt, dan moet daar loon tegenover staan. Vrijwilligerswerk dient vrijwillig te zijn.

Sport

Voor de SP is breedtesport belangrijker dan topsport. Dit betekent dat we geen voorstander zijn van een hockeystadion in Genneper Parken. Topsport moet zichzelf kunnen bedruipen. Dit betekent dat de SP geen financiële constructies aangaat met betaaldvoetbalorganisaties.

Topsporters hebben een voorbeeldfunctie die veel beter dan nu gebeurt benut kan worden. Wij denken daarbij aan  het bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen.

De SP vindt het belangrijk dat meer dan 70% van de inwoners aan sport doet, dat moet zo blijven. Dat betekent wel dat sportfaciliteiten toegankelijk en bereikbaar zijn en deelname betaalbaar is. In de afgelopen periode zijn de sporttarieven elk jaar met 5 tot 14 (kunstijsbaan en de Tongelreep) procent gestegen. Niet zo vreemd dus dat er minder mensen gaan schaatsen of zwemmen. De sporttarieven zijn geen melkkoe, waar elk jaar meer uit moet komen! Uit alle onderzoeken blijkt dat hoe hoger de sporttarieven zijn, hoe lager de bezoekersaantallen. Uiteindelijk kost dat dus geld. Als de tarieven dalen, sla je twee vliegen in een klap; er komt net zoveel of meer geld binnen en er gaan meer mensen zwemmen en schaatsen.

Binnen de gemeente Eindhoven bestaan verschillende regelingen om mensen te laten sporten. Deze regelingen dienen bekend te zijn onder de doelgroep die er recht op heeft, zodat geld geen belemmering is.

Verenigingen zijn essentieel voor het voortbestaan van de breedtesport. De Eindhovense Sportraad heeft een belangrijke functie in het begeleiden en ondersteunen van sportverenigingen. De SP hecht aan het voortbestaan van de Eindhovense Sportraad.

U bent hier