N69: de strijd gaat voort!
N69: de strijd gaat voort!
Het N69 – debat in het Provinciehuis leverde twee hoofdzaken op: de Westparallel mag worden aangelegd, maar er is brede steun voor behoud van de leefbaarheid van Dommelen en Riethoven, en eveneens voor zo weinig mogelijk aantasting van het dal van de Keersop en de Run.
Er was met veel spanning uitgekeken naar het debat over de N69 (vrijdag 22 juni 2012). De publieke tribune zat tjokvol. De voornaamste vraag was of de variant met de Westparallel een meerderheid zou krijgen en zo ja, onder welke randvoorwaarden.
N69
Dat de meerderheid er zou komen, was na de commissievergadering van 8 juni al zeer waarschijnlijk. CDA, VVD en PVV waren op zich al goed voor een meerderheid. Daardoor maakte het door SP-woordvoerder Willemieke Arts eerder ingenomen standpunt, dat beide opties in het vervolg meegenomen moesten worden, geen kans meer. Verder eiste de PVV een verslechtering van de plannen: de weg moest meteen 4-baans en 100 km/uur, en het kon allemaal veel goedkoper. Vanwege eerder opportunistisch gedrag van de PVV was hun steun voor de Westparallel bij aanvang van het debat daardoor nog niet helemaal zeker, maar uiteindelijk bleek die er toch te zijn.
Geplaatst voor de vraag hoe in deze situatie om te gaan met de belangen van het gebied, besloot de SP-fractie de belangrijkste waarden vast te leggen in drie moties, waarvoor de steun van de coalitiepartners CDA en VVD gezocht werd. Dat kostte nogal wat overleg, maar uiteindelijk is het gelukt. Deze moties zijn in de bijlage te vinden. De moties werden in de Staten zeer breed gesteund.
De eerste motie beschrijft de inhoudelijke eisen aan de omgang met het gebied. De geo(hydro)logische structuur van het Run- en Keersopdal moet inzichtelijk gemaakt worden. Er wordt een variant ontworpen die tussen Riethoven en Dommelen ongeveer 500 m van het dal van de Keersop ligt en verdiept wordt aangelegd. Daarbij worden ook eenvoudige tunnelconstructies en overkappingen onderzocht. De bewoners van Riethoven en Dommelen worden adequaat geïnformeerd en betrokken.
De tweede motie verlangde een evaluatie van de gekozen methodiek van de Brede Belangen Benadering, waarover bij de N69 uiteenlopende partijen nogal veel lelijke dingen gezegd hebben.
De derde motie brengt de HOV-lijn Eindhoven-Valkenswaard terug op de agenda van de aanstaande OV - visie. Daar was hij uit verdwenen. Deze motie spreekt als intentie uit om de werkzaamheden uiterlijk op het moment dat de Eindhovense HOV-lijn Nuenen – High Techcampus voltooid is te starten (of zoveel eerder als mogelijk is), en om de planning en de financiering tijdig rond te hebben.
In het debat werden verder nog de nodige noten gekraakt over de financiering van de verbreding van de A67, die door de aanleg van de Westparallel nodig wordt. In samenhang met mogelijke Veldhovense claims kan dat gaan lopen van 8 tot 15 miljoen (de ondergrens, zoals gedeputeerde Van Heugten die inschat) tot 50 miljoen (de Veldhovense schatting). Op een of andere manier zal dit onderwerp terugkomen, want die financiële duidelijkheid moet er komen.
Verder werd door meerdere partijen de vrees uitgesproken, dat de gemeentes zich door geldgebrek niet zouden houden aan hun deel van het Gebiedsakkoord, de lokale maatregelen. Dat zou immers een schending van het Gebiedsakkoord zijn en volgens de gedeputeerde was dat onbespreekbaar. Dit punt bleef in de lucht hangen.
De formulering van de motie kent zo af en toe een enerzijds – anderzijds gehalte. Ze hadden van de SP duidelijker en explicieter mogen zijn. Anderzijds is er voor dat, wat er staat, nu brede steun. De algemene indruk na afloop was dat de balans positief is, maar dat de moties een agenda voor de toekomst zijn. Tussen onderzoek naar een gewenst tracé en realisatie daarvan bestaat een groot verschil. Zo ook de naleving van de lokale maatregelen door de gemeenten en de inzet van de gelden voor de gebiedsimpuls.
Nadere inlichtingen bij Willemieke Arts, 040-2454879, warts@brabant.nl.
Reacties