Niet liegen als je verliest

27 december 2008

Niet liegen als je verliest

In het verhaal in het Eindhovens Dagblad van 27 december, met de titel "Niet ingewikkeld doen als je verliest”, komt opnieuw het verhaal naar voren, maar nu uit de mond van Leen Verbeek, de verliezer van het burgemeestersreferendum, dat de Eindhovense SP-fractie na het referendum onder druk van de PvdA omgegaan zou zijn en vóór van Gijzel gekozen zou hebben.

Dit verhaal is gelogen, zoals de SP toen al beweerde en nog steeds beweert. Er is geen woord van waar. Blijkbaar is het voor sommige politici en journalisten moeilijk te begrijpen dat een politieke partij gewoon de zuivere waarheid vertelt.

Leen Verbeek als gast bij weSP
Leen Verbeek als gast bij weSP / Foto: Anke van Hest

De waarheid is dat ons van enkele PvdA-ers gelobby ten deel gevallen is, maar dat wij het besluit om Van Gijzel te steunen zelfstandig genomen hebben. Dat besluit is, precies zoals wij toen verteld hebben, gebaseerd op de gegevens dat het referendum maar net onder de vereiste opkomstplicht bleef en omdat Van Gijzel er tweederde meerderheid in had. De SP vond het democratisch niet te verkopen om in die situatie de verliezer te benoemen. Dat was een collectief politiek standpunt van de fractie.

Het PvdA-gelobby was dus, behalve raar, ook zinloos want het SP-standpunt stond toen al vast. Zo ook overigens het CDA-standpunt, maar dat viel naar de andere kant uit. Gegeven de uitslag van het referendum en de eerder ingenomen posities waren beide standpunten te rechtvaardigen.

Als het PvdA-lid Verbeek niet tevreden is met de politieke cultuur in zijn eigen partij, moet hij dat maar intern bij de PvdA oplossen. Hij moet niet de SP zwart gaan maken voor strapatsen waaraan de SP part noch deel heeft gehad.

Ans Heesterbeek
Bernard Gerard