Samen tegen discriminatie in Eindhoven

6 juni 2020

Samen tegen discriminatie in Eindhoven

Foto: SP
De verhoudingen in de wereld en in ons land staan op scherp. De onzekerheid bij de mensen nemen toe. Tegenstellingen tussen mensen van verschillende komaf nemen ook toe en veel mensen in ons land maken zich zorgen over de steeds scherper wordende tegenstellingen.

Volgens een rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau hebben ruim een kwart van alle Nederlanders (27 procent) in 2018 discriminatie ervaren. Vooral op de arbeidsmarkt en in het onderwijs voelt men zich het meest gediscrimineerd. Maar ook bij de belastingdienst, op voetbalvelden en woningmarkt, wordt gediscrimineerd.

De groeiende protesten in Amerika en andere landen tegen geweld en racisme nadat George Floyd werd gedood door een politieagent in de Verenigde Staten, laten zien dat dit in de gehele westerse samenleving voorkomt.

Diep gewortelde woede komt nu los; mensen staan op en laten zich horen dat ze niet meer ongelijkheid, discriminatie en racisme accepteren.

Wij bundelen de krachten en maken een vuist tegen racisme, discriminatie en uitsluiting, want we hebben elkaar steeds meer nodig om samen te strijden tegen het neoliberalisme en het kapitalisme.

Zaterdag 6 juni 2020 om 17.00 uur tot 18.30 uur op Stadhuisplein in Eindhoven wordt een demonstratie georganiseerd tegen discriminatie.

Murat Memis
Fractievoorzitter SP Eindhoven.