Wat als je geen (t)huis hebt……??

18 april 2024

Wat als je geen (t)huis hebt……??

Foto:

Onder deze noemer hebben de SP en het CDA samen een informatieve avond over de dak- en thuislozen problematiek georganiseerd. De avond, met raads- en commissieleden, medewerkers uit het werkveld van de maatschappelijke opvang, en ervaringsdeskundigen, was er één van inspiratie, mooie verhalen, veel informatie en soms een moment van stilte.

Foto:
Dit laatste was het geval toen C, een dame die al lang dakloos is, haar verhaal deed en vertelde hoe mensonwaardig ze soms behandeld wordt:

“Weet je hoe het voelt als je buiten moet slapen en je pepperspray in je ogen gespoten krijgt en wordt weggejaagd? Waardeloos voel je je dan, alsof je van geen enkele waarde bent.”

Deze woorden kunnen niemand onberoerd laten, en riepen bij sommige mensen, ook mij, plaatsvervangende schaamte op. Tegelijkertijd besef ik dat het nu tijd is voor actie.

Na de presentaties en het verhaal van C, gingen we in groepjes uit elkaar om verder te praten over wat we kunnen doen om uiteindelijk een einde te maken aan  dak- en thuisloosheid. Ik zelf raakte aan de praat met een inspirerende meneer R. Kunstenaar en zelf ervaringsdeskundige. Wat mij vooral trof was zijn enthousiasme en zijn actiegerichtheid. Niet te veel denken, maar vooral doen.

Foto:
Laten we niet teveel bedenken wat er allemaal niet kan, maar wat er allemaal wél kan. Als we elkaar opzoeken, verbinding met elkaar maken en samenwerken kunnen we een heel eind komen.

Dit betekent ook dat we aan de beeldvorming moeten werken en dak- en thuislozen eerst en vooral moeten zien als mensen!

Eindconclusie: zorg voor meer opvang die verspreid is over de gemeente en regio, doorontwikkeling van Skaeve Huse zodat ook die voor vrouwen beschikbaar zijn en huizen bouwen zodat er doorstroom in de keten blijft.

AAN DE SLAG!!

Marc König