Tentoonstelling 'weggecijferd, teruggevochten'

11 november 2022

Tentoonstelling 'weggecijferd, teruggevochten'

Foto: SP Eindhoven

“We mogen dit niet vergeten”

Deze woorden klonken bij de opening van de SP-tentoonstelling over slachtoffers van de toeslagenaffaire. Het gaat om mensen zoals jij en ik. Mensen die ten onrechte door de belastingdienst als fraudeur zijn bestempeld en werden weggezet als een dossiernummer, een cijfer. Mensen die zich van geen kwaad bewust waren maar van wie het leven in een nachtmerrie veranderde. Lang dachten slachtoffers dat zij de enige waren. Maar nu weten we dat het om tienduizenden gezinnen gaat, alleen in Eindhoven al 370. Er veranderde pas iets in hun ellendige situatie toen slachtoffers zich realiseerden dat ze niet alleen zijn en ze hun krachten gingen bundelen. Heel belangrijk is ook dat honderden verhalen over wat er mis was door Renske Leijten in een Zwartboek zijn verzameld: toen kon ook de regering niet langer ontkennen dat er echt iets goed fout zit.

De tentoonstelling werd op 10 november geopend door burgemeester Dijsselbloem en de Eindhovense advocate Eva González Pérez die de toeslagenaffaire aan het licht bracht. De burgemeester zei dat we er net zo lang aan herinnerd moeten worden tot het voorbij is. Volgens Eva  González Pérez is het belangrijk dat deze tentoonstelling er is en blijft totdat het onrecht is opgelost.

De acht levensgrote portretten uit het fotoboek van fotograaf Bert Teunissen staan tot eind november op de looproute van het Centraal Station naar het 18 Septemberplein in Eindhoven.

Klik hier voor de reportage op studio 040

Klik hier voor het artikel in het ED