In De Moed

5 november 2022

In De Moed

Foto: SP

Afgelopen zaterdag hebben we de Eindhovense partij-afdeling mogen vertegenwoordigen op de bijeenkomst voor de vijftigste verjaardag van de SP in het partijhuis De Moed te Amersfoort. We voelden ons natuurlijk erg vereerd dat wij als jonge mensen (en nog veel jongere leden) hierbij mochten zijn!

Na binnenkomst, met cakeje in de hand, konden we al een hoop bekende gezichten ontwaren. Het is altijd speciaal deze bijzondere mensen die zoveel doen eens in het echt te zien! Zo kwam onder het eten Lilian zelve binnen; we laten onszelf graag geloven dat ze ons begroette, maar wellicht zag ze bekenden achter ons. In ieder geval groetten we hartelijk terug!

Na wat met andere afdelingsvertegenwoordigers om ons heen gekletst te hebben, zetelden we ons vlak achter Agnes Kant en Remi Poppe, die later geïnterviewd zouden worden. Ondertussen werd feestelijk de dag geopend door Jannie Visscher, die leuk alle onderdelen aan elkaar praatte. Ronald van Raak wist op erg enthousiaste en aanstekelijke wijze de nieuwe Heel de Mens te presenteren, evenals het gesprek te leiden met twee SP-jongeren, die vertelden waarin de SP hen aansprak, en wat ze over de nieuwe tekst te zeggen hadden. Van Raak heeft ons erg geboeid, en wist rake vragen te stellen; zo ook aan de denker Daan Roovers, die als ‘buitenstaander van de partij’ de tekst onder ogen kreeg. Haar punten van kritiek, interessant en ook terecht, zijn genoteerd. Vooral het punt dat de tekst wat meer groen erin verwerkt mag krijgen, ook opgemerkt door de jongeren, was goed, en kan misschien Heel de Mens nog het onderschrift (en Heel de Planeet) meegeven!

Helaas kon Emile Roemer er niet bij zijn vanwege verplichtingen in de rol van gouverneur van Limburg, maar Agnes Kant en Remi Poppe maakten het tafelgesprek geleid door Hans van Leeuwen al dynamisch en boeiend genoeg! Zij gaven een mooie terugblik op vijftig jaar SP, en vulden elkaar goed aan: Poppe die er aan het begin bij was, en Kant die ooit aan zijn zijde begon als fractiemedewerker en tot twaalf jaar geleden in de Tweede Kamer zat. Er werd ook naar de toekomst gekeken: de 84-jarige Poppe riep vooral op om in te zetten op het gebruik van de sociale media, naast de benadering zoals die al vijftig jaar betracht is: persoonlijk, op de straat en aan huis. Hoe de nieuwe media goed in te zetten, is iets waarover op verschillende afdelingen al nagedacht wordt, zoals ook hier in Eindhoven!

Hierna volgde een interview met Lilian Marijnissen, geleid door Coen Verbraak. Hierin stelde hij interessante vragen, bijvoorbeeld hoe het was om op te groeien als kind van Jan Marijnissen, en hoe het was om zelfstandig de eigen weg in de politiek te vinden. Hoe is het huidige politieke klimaat, en hoe gaat de partij daarmee om? Wat is de partij de afgelopen vijftig jaar gelukt (een hoop, natuurlijk), wat (nog) niet? En wat zal de toekomst brengen; waar ziet Lilian zichzelf over tien jaar? Hierin kwam duidelijk naar voren dat ze het partijleiderschap voorlopig nog steeds goed ziet zitten!

Hierna was het tijd voor de lunch, en natuurlijk het praatjes maken met mensen! Wat opvalt, is dat het gros der SP’ers bestaat uit zulke benaderbare en hartelijke mensen, waardoor De Moed als een gastvrij gebouw overkwam! Zeker, aangezien we het gebouw, onder rondleiding van Hans van Leeuwen, verder mochten verkennen. De hele verbouwing van dit oude Rabobank-gebouw kregen we uitgelegd, en we doken het archief, een oude kluis, in; tot aan het dakterras kregen we alles van het gebouw te zien!

Na de rondleiding maakten we kennis met twee andere, oudgediende koppels uit Eindhoven. Bijzonder was dat zij aanwezig waren bij de oprichting van de SP-afdeling te Eindhoven, die die dag óók precies vijftig jaar geleden plaats had gevonden Het echtpaar Henk en Pleuni van der Wal heeft vervolgens ons naar huis gereden, wat een mooie afsluiting was van de dag waarop we zoveel aardige en inspirerende mensen hebben mogen ontmoeten! Hopelijk zijn wij er over vijftig jaar weer bij.