50 jaar SP Eindhoven

5 november 2022

50 jaar SP Eindhoven

Foto: SP

Zaterdag  22 oktober vierde de afdeling Eindhoven van de SP, haar 50 jarig bestaan. Leden van het eerste uur werden speciaal in het zonnetje gezet. In totaal zijn er nog 13 leden die vanaf het begin actief waren. Zij hebben aan de wieg gestaan van onze afdeling en haar mee groot gemaakt.

In 1972 toen de SP landelijk gevormd werd, besloten de leden van Eindhoven een eigen afdeling te starten. Er werd direct begonnen met bijeenkomsten en acties in en voor de bewoners van onze stad. Veel acties zijn er gevoerd voor behoud van huurwoningen en een goed beheer daarvan, maar ook het verbeteren van het milieu, veiligheid, arbeidsomstandigheden en leefbaarheid in de wijken had de aandacht. De afdeling heeft zich in die beginjaren ook sterk gemaakt voor internationale solidariteit met het ANC en stakende Britse mijnwerkers.

In 1981 werd het partijhuis aan de Poeijerstraat door de leden gekocht en aan de SP afdeling Eindhoven geschonken.

In 1990 veroverde de SP ook raadszetels in de gemeenteraad van Eindhoven. Sindsdien zit de SP onafgebroken in de gemeenteraad. In twee periodes deed de SP ook mee aan het college en bestuurde ze mede de stad. Gedurende de eerste periode werd Eindhoven zelfs uitgeroepen tot de Sociaalste Stad van Nederland.

Op dit moment heeft de afdeling Eindhoven zo’n 700 leden waarvan een groot deel actief zijn. Ook een aantal leden van het eerste uur zijn nog steeds vol enthousiasme bezig met het milieu of brengen ons partijblad Tribune rond. Net als tientallen andere leden, houden zij de partij draaiende en komen we op voor mensen in onze stad die hulp nodig hebben. Individueel met advies, maar ook collectief met acties voor bijvoorbeeld bewonersbelangen en behoud en verbetering van woningen. Een strijd voor bewoners van onze stad die nog jarenlang nodig zal zijn. Wij willen van Eindhoven weer de sociaalste stad maken.

Endhoven.sp.nl

Namens SP afdeling Eindhoven