Gemeente Eindhoven schaft kostendelersnorm niet af

13 juli 2022

Gemeente Eindhoven schaft kostendelersnorm niet af

Foto: SP

Tot grote verbazing en teleurstelling van de SP wil de gemeente Eindhoven de kostendelersnorm nu niet afschaffen. Dit terwijl een grote meerderheid van de gemeenteraad hierom eerder dit jaar dringend heeft verzocht. Een motie van de SP en andere partijen die opriep om de kostendelersnorm nu ook werkelijk af te schaffen werd op 12 juli door de collegepartijen in de gemeenteraad (PvdA, GroenLinks, D66 en CDA) verworpen. Als belangrijkste redenen werden opgegeven dat het mogelijk 0,6 miljoen euro gaat kosten en dat het lastig is voor de gemeentelijke organisatie om de motie uit te voeren. De SP vindt dit een heel slap excuus: de gemeente heeft vorig jaar 32 miljoen euro overgehouden, daar kan gemakkelijk zes ton vanaf. En wat de uitvoering betreft: de SP heeft al in maart van dit jaar opgeroepen zich hier op voor te bereiden. En: waar een wil is, is een weg.

Waarom is dit zo belangrijk?

Bijvoorbeeld gezinnen die afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering met kinderen van 21 jaar of ouder worden door de kostendelersnorm verder in de armoede geduwd. Of jongeren worden dak- of thuisloos. Dit terwijl de dakloosheid onder jongeren de afgelopen jaren is verdrievoudigd.

Niet alleen woorden maar ook daden

Partijen als PvdA en GroenLinks hebben ook altijd gepleit voor afschaffing van de kostendelersnorm. Maar nu de kans zich voordoet geven ze niet thuis. Terwijl andere gemeenten zoals bijvoorbeeld Rotterdam, Nijmegen, Assen en Vlaardingen wel meteen de kostendelersnorm kunnen afschaffen.

Wat nu?

Helaas wordt de kostendelersnorm in Eindhoven nu niet afgeschaft. Maar wethouder Saskia Lammers gaat wel onderzoeken of de gemeente dit najaar aan bijstandsgezinnen met thuiswonende kinderen extra compensatie voor de korting op hun uitkering kan geven.

De SP zal haar uiterste best doen om te zorgen dat dit ook werkelijk gebeurt.