Start meldpunt Misstanden Participatiewet

9 februari 2022

Start meldpunt Misstanden Participatiewet

Foto: SP

De SP Eindhoven opent per 9 februari het Meldpunt Misstanden Participatiewet. Wij zien al jaren problemen met onder andere de kostendelersnorm, de inlichtingenplicht en de “fraude”-jacht bij uitkeringsinstanties die tot mensonterende misstanden kunnen leiden.

De werkgroep Participatiewet is de afgelopen paar maanden bezig geweest om de problemen die de participatiewet met zich mee neemt in kaart te brengen. We hadden gehoopt dat het nieuwe kabinet deze wet zou afschaffen, de menselijke maat moet terug! Echter; men lost de ernstigste pijnpunten niet eens op. Het enige dat gerepareerd wordt, is dat de kostendelersnorm naar 27jaar gaat, en dat pas vanaf 2023.

De SP hoort al sinds de invoering van de wet schrijnende verhalen, die we ook allemaal in de kranten lezen. Mensen die door de kostendelersnorm in de problemen komen, financieel afhankelijk worden van een huisgenoot of familielid. We kennen mensen die hun gehele uitkering van jaren moeten terugbetalen omdat ze niet hebben doorgegeven dat ze soms boodschappen van iemand krijgen. Of een anonieme buurman die onwaarheden doorgeeft, waardoor mensen ernstig in de problemen komen.

Wij willen met ons Meldpunt gestructureerd onderzoeken hoe de situatie in de regio Eindhoven is, en welke problemen lokaal opgelost moeten worden. Gelukkig biedt de Participatiewet ruimte aan gemeenten voor zogenaamd maatwerk. Voor structurele problemen kunnen onze Raadsleden met oplossingen komen, via de Gemeenteraad.

Alle meldingen zullen uiteraard anoniem verwerkt worden. Naast het aannemen van meldingen zullen we waar mogelijk en waar gewenst mensen van advies dienen.

Wilt u een melding doen? Dat kan voorlopig alleen digitaal via eindhoven.sp.nl. Iedereen die wil bellen we terug of wordt thuis bezocht. Het meldpunt gaat op 1 februari 2022 van start.