Energie armoede

13 februari 2022

Energie armoede

Foto: SP

Het Eindhovens College heeft een mooi Raadsvoorstel gedaan; men wil de minima extra compenseren in verband met de gestegen energieprijzen. Gemeente Eindhoven wil alle minima 180 euro extra geven, bovenop de 200 euro die het Rijk al extra beschikbaar heeft gesteld. Daarnaast krijgen alle minima die er nog geen gehad hebben, een voucher twv 70 euro om energiebesparende middelen aan te schaffen zoals bijvoorbeeld spaarlampen.

Omdat we precies wilden weten wat ze nu willen, heeft de SP in samenwerking met de Werkgroep Participatiewet, technische vragen gesteld.

Gelukkig gaat de extra 180 euro niet als gift gelden voor mensen die onder de Participatiewet vallen. Wie de compensatie of een voucher aanvraagt hoeft dit dus niet op te geven als inkomen. Minder mooi vinden wij dat het compensatiebedrag alleen beschikbaar is voor mensen die de Meedoenbijdrage aanvragen.

In de  bespreking van het voorstel op 8 februari werd duidelijk dat ongeveer 80 procent van de Eindhovense minima de Meedoenbijdrage aanvraagt. Ons raadslid Jannie Visscher heeft aandacht gevraagd voor de overige 20 procent van de huishoudens die wel te maken hebben met energie armoede en de compensatie daarvoor niet krijgen. De SP dient een motie in om een aanvraagmogelijkheid naast de Meedoenbijdrage te creëren. Daarnaast hebben we aandacht gevraagd voor een duidelijke communicatie richting onze inwoners, we vinden dat zo veel mogelijk mensen hiervan gebruik moeten kunnen maken.