SP voor digitale veiligheid

20 januari 2022

SP voor digitale veiligheid

Foto: SP Eindhoven / Sytze

Afgelopen dinsdag heeft de SP de digitale veiligheid van de Eindhovenaren weer kunnen verbeteren. Uit onderzoek bleek dat de digitale systemen van onze gemeente zo lek als een mandje zijn. Van de medewerkers die bij onze gemeente werken reageerde 20% op phishing mails en ook bleek dat camerabeelden niet veilig genoeg worden opgeslagen. Dit is natuurlijk onacceptabel. Het college heeft gelukkig toegezegd er alles aan te doen om hierin te verbeteren. Hier zijn wij tevreden over.

We zouden alleen de SP niet zijn als we zelf ook niet met goede ideeën komen. Systemen werken het beste wanneer ze zelfkritisch zijn. Denk bijvoorbeeld aan de wetenschap. Omdat wetenschappers elkaar constant bevragen en elkaars onderzoek in twijfel trekken krijgen zij dingen voor elkaar die ze anders nooit voor elkaar zouden krijgen. Ditzelfde geldt voor de digitale beveiliging van de gemeente. We hebben de wethouder gevraagd om een event te organiseren waar studenten de systemen van de gemeente onder toezicht mogen hacken. De wethouder vond dit een erg goed idee en heeft dit direct van ons overgenomen!

In de komende jaren zal onze gemeente nog veel stappen moeten zetten om de digitale veiligheid te verbeteren. We zullen dit als SP goed in de gaten blijven houden en gebruik blijven maken van de slimme koppen die we in Eindhoven rijk zijn, zoals de studenten die ons nu gaan helpen!

Sytze van der Veen
Commissielid SP Eindhoven