Uit de gemeenteraad

29 januari 2021

Uit de gemeenteraad

Rellen en huishoudelijke hulp: bericht uit de gemeenteraad
De gemeenteraad vergaderde afgelopen week maar liefst twee avonden. Er stond dan ook heel wat op de agenda. Een drietal onderwerpen lichten we er uit: de huishoudelijke hulp in Eindhoven, de vreselijke rellen in de stad en lange wachttijden voor naturalisatie in Eindhoven.

Huishoudelijke hulp
Bij het bieden van huishoudelijke hulp aan Eindhovenaren die dit nodig hebben heeft de gemeente heel veel fouten gemaakt waar de inwoners de dupe van werden. Heel vaak heeft de SP, samen met enkele andere fracties in de gemeenteraad, deze problemen aan de orde gesteld. Uiteindelijk heeft dit geleid tot een vernietigend oordeel van de Eindhovense rekenkamer. Ondertussen hebben burgemeester en wethouders zelf ook ingezien dat het anders moet, hebben ze hun excuses aangeboden en is de werkwijze verbeterd. Afgesproken is dat, wanneer de gemeente in de toekomst nieuw beleid invoert er nadrukkelijk een vinger aan de pols wordt gehouden. Ook komt er een onderzoek naar de manier waarop Eindhoven omgaat met bezwaar en beroep van inwoners tegen gemeentelijk beleid. De SP heeft voorgesteld om een onafhankelijk onderzoek te doen naar alle bezwaarschriften over huishoudelijke hulp. Helaas stemde een meerderheid in de gemeenteraad hiertegen en gaat dit niet door. Wij zullen heel goed blijven opletten of onze inwoners ook echt de hulp krijgen die ze nodig hebben. Als dat niet zo is zullen wij opnieuw niet rusten totdat de situatie verbeterd wordt.

Rellen in Eindhoven
Een aantal fracties diende een motie van wantrouwen tegen burgemeester Jorritsma in vanwege door hem gebruikte woorden zondag tijdens de rellen rond het station en het 18 Septemberplein. Als SP hebben wij daar als volgt op gereageerd:
“Een motie van afkeuring tegen onze burgemeester,  dat is niet wat onze stad, ons Eindhoven nu nodig heeft. Wij nemen liever een voorbeeld aan de groep Eindhovenaren die een veel betere reactie had op de rellen namelijk “onze stad wordt vernield, en dit pikken we niet”. Zij voegden de daad bij het woord en gingen naar het centrum om mee te helpen bij het opruimen van de ravage. Op die manier wil ook de SP graag bouwen aan ONZE sociale stad. Het raadsdebat komt later als we een beeld hebben van wat er precies is gebeurd voor en tijdens de rellen. Goed zou zijn wanneer wij als gehele gemeenteraad bij onszelf te rade gaan hoe wij kunnen meehelpen om verhitte gemoederen tot bedaren te brengen en aan het herstel van onze mooie stad. Zoals onze stadsdichter gisteren zo mooi verwoordde: “Iedereen heeft thuis een bezem om de verdeeldheid weg te vegen”. Wij wensen de burgemeester, de hulpdiensten en iedereen die een taak heeft in het beschermen van onze stad en alle mensen daarin alle wijsheid en sterkte toe”.

Wachttijd naturalisatieverzoek moet korter
Vreemdelingen die Nederlander willen worden moeten in Eindhoven heel lang wachten voordat zij/hij ook echt Nederlander kan worden.  In het slechtste geval kan het zelfs ruim twee en een half jaar duren. In andere gemeenten is er geen dergelijke lange wachttijd. Dit probleem moet wat de SP betreft snel worden opgelost. Daarom dienden wij hiervoor een motie in. Wethouder de Jong heeft gezegd dat er momenteel aan verbetering wordt gewerkt. Op 1 mei zal hij ons laten weten in hoeverre dat is gelukt.

Op de bres voor Gestel
De SP vindt het erg belangrijk dat buurtbewoners zeggenschap hebben over veranderingen in hun eigen buurt. Volgens de SP zijn de buurtbewoners van de Ulenpas, Ooienvaartsnest, Hanevoet, Hunenborg en andere betrokkene bewoners onvoldoende meegenomen in het besluit voor het aanleggen van de snelfietsroute tussen De Run en HTCE. Afgelopen raadsvergadering heeft de SP hierover vragen gesteld aan wethouder List. Helaas hebben we niet op alle vragen antwoord gekregen. Wel is duidelijk dat de wethouder in juni met de bewoners in gesprek gaat. Wanneer verdere actie nodig is werken wij daar graag aan mee. Voor hun input en inzet willen wij de buurtbewoners hartelijk bedanken.