Enquête zwembad Tongelreep is opgestart

10 december 2019

Enquête zwembad Tongelreep is opgestart

Op vrijdag 6 december 2019 zijn we met de actie begonnen over de aanstaande verbouwing van het zwembad De Tongelreep. Door middel van een enquête willen we achterhalen wat gebruikers van het zwembad vinden van de tegenwoordige plannen, die de Gemeente Eindhoven heeft voorgelegd. Deze actie duurt een week lang voort tot donderdag, 12 december, en vind plaats voor de hoofingang van het zwembad.

Het oude college werkte met de buurt en de gebruikers (zoals bijvoorbeeld zwemverenigingen) samen om een plan voor een nieuw, ruim familiezwembad te ontwikkelen. Tijdens de verbouwing zou het oefenzwembad open worden gehouden, zodat bijvoorbeeld zwemlessen voor kinderen konden doorgaan. Dit beleid werd toen niet in laatste plaats door SP-wethouders uitgedragen.

Het nieuwe college - waarin SP-wethouders helaas ontbreken - heeft dit plan in de prullenbak gegooid. Het nieuwe plan voorziet een mogelijke gehele sluiting van het zwembad tijdens de verbouwing, die meerdere jaren kan duren. Het nieuwe zwembad gaat bovendien uiteindelijk veel minder plaats bieden voor recreatief zwemmen.

Na een dag actievoeren kunnen we nog geen inhoudelijke conclusies trekken. Wel reageren de bezoekers van het zwembad zeer positief op onze inspanning, wat ons motivatie om komende week door te pakken alleen maar aanwakkert. We zullen nog op de volgende tijdstippen bij het zwembad in actie komen:

Ma, 9 dec. van 15.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 21.00 uur
Di, 10 dec.  van 16.00 tot 18.00 uur
Wo, 11 dec.  van 11.00 tot 13.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur
Do, 12 dec.  van 16.00 tot 18.00 uur en van 18.00 tot 20.00 uur.

De resultaten van de enquête zullen voor de SP-fractie in de Eindhovense Gemeenteraad als leidraad dienen voor hun beoordeling van het nieuwe raadsvoorstel, dat in over twee weken wordt verwacht. De SP-fractie wil veiligstellen dat de stem van de mensen, die het echt aangaat, wordt gehoord.