Zorg voor dak- en thuisloze mensen in Eindhoven

22 november 2019

Zorg voor dak- en thuisloze mensen in Eindhoven

De ongelijkheid wordt ook in Eindhoven steeds groter. Een kleine groep mensen wordt steeds rijker en rijker en een groeiende groep kan de eindjes nauwelijks aan elkaar knopen… Dit leidt er onder meer toe dat meer mensen dakloos worden.

De SP ziet momenteel grote problemen bij de zorg voor dak- en thuislozen, er zijn onvoldoende veilige plekken, preventie schiet tekort, er komen steeds meer dakloze mensen bij met steeds complexere problematiek. Daarnaast hebben de opvangorganisaties last van het huidige systeem van financieren namelijk de lage tarieven en budgetplafonds. Hierdoor kunnen ze de mensen op straat onvoldoende helpen.

We zijn blij dat het college van B&W onlangs met een voorstel is gekomen om de zorg voor dak- en thuisloze mensen te verbeteren. Het is de bedoeling dat er 24-uurs opvang komt en er zal meer worden gedaan aan preventie en nazorg.

Toch is de SP er niet helemaal gerust op dat deze plannen echt gaan werken voor de doelgroep. We maken ons zorgen om de mensen die baat hebben bij laagdrempelige zorg, maar die niet vragen vanwege bijvoorbeeld psychische omstandigheden, de zogenaamde zorgmijders, of omdat ze door hun dakloosheid geen kennis daarvan krijgen. Het college gaat er bij voorbaat al van uit dat minimaal 20 % van de dak- en thuislozen niet bereikt gaat worden. In de praktijk kan dat aantal veel groter zijn.

Een andere zorg die we hebben is dat de gemeente de groep onvoldoende in beeld heeft. Er wordt bijvoorbeeld gezegd dat er 300 jeugdigen op straat zouden leven. Maar of dat ook werkelijk zo is, is niet bekend.

De problemen spelen zich af naast de maatschappij zoals de meeste mensen die kennen. We hebben met eigen ogen de desolate slaapplekken gezien, verscholen in bosjes, op plekken waar vele Eindhovenaren dagelijks langs rijden.

19 november heeft raadscommissielid Sylvie van Dijk in de gemeenteraad onze visie op de zorg voor daklozen gegeven. Sylvie verwoordde dat zo: “Ik hoop dat onze samenleving zich bewust kan worden dat deze mensen gewoon mensen zijn, die een plek verdienen in onze maatschappij. En ik hoop dat de gemeente een aanpak gaat neerzetten waarin alle mensen een plek vinden die bij hen past. Als SP gaan we een actieve rol vervullen om dat te bereiken”.

Het filmpje geeft een beeld van de daklozenproblematiek in Eindhoven. Hierin komt ook “onze” Sylvie aan het woord.