CETA MAAKT MEER KAPOT DAN JE LIEF IS

4 november 2019

CETA MAAKT MEER KAPOT DAN JE LIEF IS

Foto: Jannie Visscher

Het handelsakkoord CETA met Canada kan zeer nadelige gevolgen hebben voor ons dagelijkse leven. Daarom wil de SP CETA stoppen!

Onlangs kwam een groep SP-leden met andere geïnteresseerden samen om het te hebben over CETA, het handelsakkoord met Canada waar onze Tweede Kamer binnenkort over gaat beslissen. Zo’n handelsakkoord lijkt een ver-van-mijn-bed show maar dat is het niet! CETA is bedacht met en voor multinationals die een interne handelsmarkt willen met overal dezelfde regels. Als CETA doorgaat is dat ongunstig voor zaken van algemeen belang zoals bijvoorbeeld milieubescherming, voedselveiligheid en werknemersrechten.

Foto: Jannie Visscher

Anne-Marie Mineur, tot voor kort Europarlementslid voor de SP, vertelde hoe CETA in elkaar zit en wat de gevolgen kunnen zijn. Zo is het in Canada toegestaan om in de veehouderij medicijnen te gebruiken die als resten in ons voedsel terechtkomen. Door CETA kan dit voedsel gemakkelijk bij ons in de winkels komen te liggen.

Heel bijzonder is de speciale rechtbank die bij CETA hoort. Die rechtbank is alleen toegankelijk voor buitenlandse investeerders. Deze nieuwe rechtbank hoeft alleen maar te toetsen aan de tekst van het CETA-verdrag. Dit betekent dat in Nederland geldende wetten en internationale afspraken genegeerd mogen worden. Dit kan bijvoorbeeld tot gevolg hebben dat werknemersrechten, het klimaatverdrag van Parijs of mensenrechtenverdragen buitenspel worden gezet.

Foto: Jannie Visscher

CETA kan ook nadelige invloed hebben op huizenprijzen en de hoogte van woonhuur. In Eindhoven zijn op dit moment al woningen in handen van een Canadese belegger. Als CETA doorgaat dan zou zo’n Canadese ondernemer naar die speciale rechtbank kunnen stappen om bijvoorbeeld regels van de gemeente Eindhoven aan te klagen. Stel je voor dat de gemeente maatregelen wil treffen om huren betaalbaar te houden en dat daar door de CETA-rechtbank een stokje voor gestoken wordt!

Tenslotte: Als CETA eenmaal van kracht is en je zou er toch weer vanaf willen dat moet je twintig (20) jaar wachten want ook dat is zo opgeschreven in het verdrag.

We kunnen CETA stoppen!

Foto: Jannie Visscher

Het goede nieuws is dat wanneer Nederland tegen CETA stemt het verdrag niet doorgaat. Daarom is het belangrijk dat veel mensen aan de leden van de Eerste en Tweede Kamer laten weten dat zij CETA niet willen. Dit kan bijvoorbeeld via de website https://wijstoppenceta.nl

Nadere informatie is te vinden op https://milieudefensie.nl