Inspraakavond Huishoudelijke hulp

27 september 2019

Inspraakavond Huishoudelijke hulp

Foto: SP

Al eerder verscheen hier op de site een stuk over de uitspraken die de rechter deed inzake de huishoudelijke hulp in Eindhoven. De gemeente is door de rechter flink op de vingers getikt en moet de bezwaarmakers tegemoet komen. Een groep van 4500 mensen heeft huishoudelijke hulp en maakte geen bezwaar. Het lijkt de SP zeer waarschijnlijk dat er ook bij deze groep mensen fouten zijn gemaakt en dat hier mensen bij zijn die te weinig hulp krijgen. Het is nu aan de gemeenteraad om te beslissen of ook deze mensen extra hulp kunnen krijgen. Juridisch zijn ze immers te laat; dan had er bezwaar gemaakt moeten worden. Ter voorbereiding op deze beslissing was er dinsdag 24 september een inspraakavond over dit onderwerp in de Gemeenteraad.

Het FNV vertelde dat zij al vanaf het begin de gemeente hebben gewezen op de risico’s voor rechtszaken. Zij vinden het, net zoals wij, triest dat mensen in onze gemeente naar de rechter moeten om de ondersteuning te krijgen die ze nodig hebben. Het FNV vindt, wederom net als de SP, dat de uitspraken van de rechter ook moeten gelden voor de 4500 mensen die geen bezwaar hebben gemaakt. We vroegen aan de inspreker of ze al een uitnodiging hebben gehad om mee te praten voor het toekomstig beleid, dat was nog niet het geval.
We hoorden ook de directeur van Vitalis inspreken, die ook tegen het gemeentelijk beleid aanliep in deze. Problemen ontstaan doordat incidentele taken zoals de koelkast schoonmaken, niet meer gedaan worden. Daarnaast noemde ze het feit dat in de vakanties de huishoudelijk medewerker niet hoeft te poetsen, een structureel probleem. Vitalis heeft geen vrijwilligers om de koelkast schoon te maken of de gordijnen te wassen, de huishoudelijk medewerkers nemen soms de was zelf mee naar huis. ‘Zo gaat dat in de zorg’, werd gezegd.

Mevrouw Anneke Smit-Marechal was de derde en laatste inspreker. Zij heeft geen bezwaar gemaakt tegen het huidig beleid. Zij en haar zieke man zijn gekort van 9 naar 7 naar 4 uur huishoudelijke hulp per week. Zij waren destijds zelf te ziek om bezwaar te maken benoemde ze. In februari had ze ook al ingesproken om de raad te laten horen hoe het was gegaan. Er is naar aanleiding van haar inspraak een ambtenaar bij haar thuis geweest. De ambtenaar constateerde dat haar huis ook wel gezellig was aangekleed, dat maakt de schoonmaak moeilijker. De SP noemde dat er in Nieuwslicht van 10 juni een jurist zat, die het schoonmaken van kleedjes of beelden normaal vond, een huis moet immers ‘schoon en LEEFBAAR’ zijn. De gemeente heeft een controle uitgevoerd om te kijken hoe schoon haar huis was, en dat was op alle punten vies. Daarna heeft ze niks meer van de gemeente gehoord, ondanks de belofte van de ambtenaar dat er contact opgenomen zou worden. Wij als SP-ers zijn een tijdje geleden zelf bij mw. Smit geweest en schrokken van de vervuiling in haar huis. Wij hebben haar beloofd dat onze fractie en afdeling binnenkort haar huis komen poetsen zodat het een keer helemaal schoon wordt. Komende maandag, 30 september, is de politieke meningsvorming. We gaan dan horen of de andere partijen iets willen betekenen voor de 4500 mensen die geen bezwaar maakten. De SP gaat er haar best voor doen dat iedereen die nu te weinig hulp krijgt, in ieder geval opnieuw bekeken gaat worden en dat ook voor deze mensen de uitspraken zoals de rechter die gedaan heeft, gaan gelden.

Nieuwsgierig geworden? Kom kijken, iedereen is welkom op de publieke tribune.