MURAT IS WEER THUIS!

5 juli 2019

MURAT IS WEER THUIS!

Foto: SP

Woensdagavond 3 juli kwam Murat na twee lange en angstige maanden weer veilig terug in Eindhoven. Met tientallen mensen stonden we op het Catharinaplein om Murat samen met zijn broer en Lilian Marijnissen te verwelkomen. Het was een ontroerend moment toen Murat als eerste zijn familie kon omhelzen en daarna iedereen kon begroeten. De blijdschap spatte van de gezichten af.

Heel pijnlijk en onterecht is dat juist Murat twee maanden lang is vastgehouden in Turkije. Hij is notabene een man die zich zijn hele leven heeft verzet tegen oorlog en geweld en zich altijd heeft ingezet voor vrede en democratie!

Raadsleden van maar liefst negen verschillende fracties waren erbij om Murat welkom te heten. Net als een heleboel SP-ers uit de wijde omtrek. Maar ook andere mensen die Murat een warm hart toedragen waren van de partij op het Catharinaplein.

Foto: SP
We zijn ervan overtuigd dat het de optelsom is van de kracht van al die mensen die zich hebben ingespannen voor Murats vrijlating. De onvermoeibare inzet van burgemeester Jorritsma. De vele mensen die het manifest hebben ondertekend. De stille diplomatie van minister Blok en de mensen van het ministerie en de ambassade. De Tweede Kamerfracties van VVD, CU, PvdA, GroenLinks, D66, CDA en natuurlijk onze eigen fractie met voorop Sadet Karabulut. De tientallen mensen die met een SP-bus naar Den Haag reisden om het manifest aan de minister aan te bieden. De mensen die hebben geprotesteerd voor de Turkse consulaten. De media die over Murats situatie hebben bericht. De gemeenteraadsleden in Eindhoven die luid en duidelijk hun solidariteit betuigden. Murats advocaten en natuurlijk Lilian Marijnissen die persoonlijk naar de rechtszitting in Antalya is afgereisd om Murat te ondersteunen. En niet te vergeten de familie van Murat en al die SP-ers uit het hele land die zich het vuur uit de sloffen hebben gerend voor de vrijlating van Murat.
Foto: SP

Op donderdagavond 4 juli is Murat ontvangen door de burgemeester en de gemeenteraad tijdens de slotavond voor het zomerreces.

Daarna is het even vakantie voor de gemeenteraad en kan Murat zich voorbereiden op het hervatten van zijn taak hier in Eindhoven. Hij heeft gezegd dat hij zich weer met volle energie gaat storten op het gemeenteraadswerk voor alle Eindhovenaren en zeker ook voor de andere Nederlanders die om politieke redenen nog steeds in Turkije vastzitten.

Radio1 interview met Murat

Jannie Visscher, j.visscher@eindhoven.nl