Situatie Murat Memis

28 juni 2019

Situatie Murat Memis

Foto: Jannie Visscher

Woensdag 26 juni vroeg vertrokken veel mensen naar Den Haag om aan de Hofvijver bij het Binnenhof een manifestatie te houden voor vrijlating van onze voorzitter Murat Memis. In het gezelschap bevonden zich Murats familie, raadsleden van GroenLinks, sympathisanten en uiteraard veel SP-ers uit verschillende delen van het land. Tijdens de manifestatie werden we toegesproken door Kamerleden van VVD, GroenLinks en 50+ (de Eindhovense Henk Krol) en natuurlijk onze eigen Lilian Marijnissen.

MANIFEST

Vervolgens trokken we in optocht naar de Tweede Kamer. Daar boden Murats ouders het manifest voor vrijlating van Murat, dat in slechts enkele dagen door 2.549 mensen is getekend, persoonlijk aan minister Blok van Buitenlandse Zaken aan. Hierna namen we plaats op de publieke tribune om het debat over Murat te volgen. Ons eigen SP-kamerlid Sadet Karabulut had het debat aangevraagd en de deelnemende partijen waren VVD, CDA, D66, ChristenUnie, GroenLinks, PvdA en SP. De partijen pleitten eensgezinds voor een snelle vrijlating van hun collega-volksvertegenwoordiger Murat en waren allen verontwaardigd over het feit dat Murat wordt vastgehouden. En niet alleen Murat: op dit moment is hij een van de ongeveer twintig Nederlanders die om politieke redenen vastzitten in Turkije. Alle partijen willen dat de minister meer doet om Murat vrij te krijgen dan tot nu toe is gebeurd. De minister echter gelooft meer in “stille diplomatie”. Daar liet de kamer het niet bij zitten: er werden verschillende moties ingediend waarover dinsdag 2 juli gestemd gaat worden. Opvallend was dat minister Blok duidelijk zei dat in de openbare aanklacht van Murat niets staat dat in strijd is met de Nederlandse wet. Hiermee bevestigt de minister dat Murat in Turkije vastzit voor iets dat in Nederland volstrekt legaal en normaal is.

OP NAAR 2 JULI

Dinsdag 2 juli wordt een spannende dag. Dan is de rechtszitting in Turkije. Murat is hiervoor al naar Antalya gereisd. Daar bereidt hij met zijn advocaten de rechtszaak voor. We hebben geen idee wat er dinsdag in Antalya gaat gebeuren. We wensen Murat alle sterkte en succes toe en wachten in grote spanning af.

PS: Het manifest dat oproept om Murat en de andere politieke gevangenen in Turkije vrij te laten kan nog steeds worden getekend. Ga hiervoor naar de website www.sp.nl