Dagbehandeling Autisme is gered

30 mei 2019

Dagbehandeling Autisme is gered

Begin februari kwam de SP in contact met ouders van wie de kinderen zorg ontvangen bij “Dagbehandeling Autisme” (DBA). In het ED van 1 april moesten we lezen dat de afdeling voor dagbehandeling zou gaan sluiten. Hans Schocke vertelde in de gemeenteraad het schrijnende verhaal over zijn zoon, die gebruik maakt van de dagbehandeling. ‘Niet iedereen kan meedoen in onze maatschappij’ zo vertelt hij ons. DBA krijgt van de wethouder veel minder geld dan nodig is. Het gevolg is dat zij haar deuren al met ingang van het volgende schooljaar zou moeten sluiten. Dat betekent dat de kans dat zijn zoon een diploma kan halen en een geschikte plek kan vinden in de maatschappij wel heel erg klein wordt.

Dagbehandeling Autisme is sinds drie jaar onderdeel van de GGzE, Voorheen was dit een onderdeel van Kentalis. Er worden jongeren behandeld die in het speciaal onderwijs zijn uitgevallen vanwege hun, meestal zwaardere vorm van autisme. De dagbehandeling vult het gat op tussen school en hulpverlening en is er voor jongeren met zwaardere vormen van autisme. De jongeren maken door deze dagbehandeling hun opleiding wel af en/of vinden hun weg naar werk.

De SP vindt deze vorm van zorg belangrijk. Alle jongeren, ongeacht beperking of handicap, moeten zo goed mogelijk hun weg in de maatschappij kunnen vinden. Juist deze groep jongeren heeft daarbij extra aandacht en hulp nodig.

DBA is een dure vorm van zorg, maar voorkomt wel dat de meest kwetsbare jongeren met ernstige vormen van autisme, in de knel komen. Het komt de laatste tijd veel vaker voor dat juist de zwaardere vormen van zorg in Eindhoven vanwege bezuinigingen onder druk staan. In dit geval gaat het om jeugd: wie in jeugd investeert, heeft de toekomst. Een investering nu, maakt dat deze jongeren in hun toekomst minder beroep zullen doen op uitkeringen of zorg.

De SP heeft op 9 april samen D66, LPF, DENK, 50plus en Ouderen Appél een motie ingediend om de DBA te behouden. De wethouder gaf toen aan dat ze wilde onderzoeken of er alternatieven waren die goedkoper waren. Wij wilden een duurzame oplossing. We vinden dat er niet alleen voor het komend schooljaar een oplossing gevonden moet worden, maar dat deze voorziening in onze regio behouden moet blijven.

Op 28 mei vertelde wethouder Richters dat de DBA toch niet hoeft te sluiten en behouden blijft. Deze vorm van zorg blijkt toch de goedkoopst mogelijke en daarnaast is dit project uniek en niet te vervangen. Daar zijn we blij mee en ook trots dat de SP mede het initiatief heeft genomen deze belangrijke zorg te behouden voor Eindhoven.

Nu hoeven ouders en kinderen niet langer ongerust te zijn. De SP is enorm blij met dit goede nieuws!

Sylvie van Dijk

s.van.dijk@eindhoven.nl