Jaarverslag werkzaamheden gemeenteraad

17 februari 2019

Jaarverslag werkzaamheden gemeenteraad

Ieder jaar maakt de gemeenteraad van Eindhoven een jaarverslag van haar werk. Zo ook over het afgelopen jaar. Het volledige jaarverslag is hier te vinden. Hieronder onze kritische bijdrage:

De zwakste schouders dragen de zwaarste lasten

Het verkiezingsjaar 2018 is een omslagjaar voor de gemeente Eindhoven en haar inwoners geweest. Dat gold ook voor de SP die na vier jaar de collegebanken moest verruilen voor de oppositie. Van onze wethouder Jakob Wedemeijer namen we afscheid en wethouder Jannie Visscher kwam de SP-fractie versterken.

Het nieuwe college lijkt zichzelf slechts één doel gesteld: bezuinigen. De SP vreesde dat deze bezuinigingen ten koste zouden gaan van haar zwakste burgers en dat is helaas ook gebeurd. De mensen die van de gemeente afhankelijk zijn, moeten de rekening betalen. Daartegen zijn we in verzet gekomen.

Zo dreigde het gratis openbaar vervoer voor mensen met een minimum inkomen, niet door te gaan. Doordat de SP-fractie het samen met andere partijen, constant op de agenda van de raad heeft geplaatst, is er toch een oplossing gevonden. Dat heeft wel wat voeten in aarde gehad.
De huishoudelijke hulp voor onder andere zieken en ouderen die dit zelf niet meer kunnen doen, is door dit nieuwe college verkeerd aangepakt. Wij vonden ook dat hier iets moest gebeuren, maar de uitwerking waarvoor gekozen is, niet. De SP heeft de mensen aan het woord gelaten en de problemen continue aan de orde gesteld in de raad en zal dat blijven doen.

De SP-fractie helpt ook mee naar het zoeken van oplossingen om financiële problemen te boven te komen. Daarbij kijken wij niet naar de mensen met de zwakste schouders. Zo vroegen we ons bijvoorbeeld af waarom onze stadsbezoekers zo weinig bijdroegen aan de voorzieningen van onze stad. Op initiatief van de SP en met steun van de PvdA, gaan we onderzoeken of de toeristenbelasting afhankelijk van de overnachtingsprijs gemaakt kan worden en niet een vast bedrag. Naar verwachting gaat dit een aanzienlijke bijdrage leveren aan het welzijn van onze inwoners.

Het nieuwe college heeft ons vele nieuwe uitdagingen voor het nieuwe jaar gegeven. Bijvoorbeeld de bezuinigingen op de sociale basis die ze wil doorvoeren en de gevolgen die dat voor mensen zal hebben. De SP-fractie zal samen met haar inwoners, blijven strijden voor een humane samenleving in onze gemeente.

Ten slotte willen we onze SP-kameraden Bianca, Corina, Marcel, Jan, Roy, Jakob en Lydia, danken voor hun tomeloze inzet gedurende de periode 2014-2018.