Oproep 5 feb inspraak huishoudelijke hulp

30 januari 2019

Oproep 5 feb inspraak huishoudelijke hulp

Aanstaande dinsdag 5 februari hebben wij samen met D66, Ouderen Appél en DENK een inspraakavond georganiseerd over de huishoudelijke hulp. Diverse mensen zullen inspreken aan de Raad, ze kunnen vertellen wat ze ervaren met het huidige beleid en de afhandeling van hun bezwaren.
Op de huishoudelijke hulp is sinds januari 2018 flink gekort, veel mensen krijgen nog maar de helft (!) van de uren. Beschikkingen worden niet in uren afgegeven, maar resultaatgericht beschikt: schoon en leefbaar huis. De aanbieder mag zelf bepalen hoe dat uitpakt voor clienten, zij krijgen hun geld toch wel. De rechter heeft al beslist dat dit niet mag, Ehv houdt zich er vooralsnog aan vast.
Dat MOET anders kunnen vinden wij, 5000 mensen krijgen nu te weinig huishoudelijke hulp, de laagstbetaalde vorm van zorg die maakt dat mensen langer thuis kunnen wonen. In de raad zijn we al veel langer bezig om het beleid te wijzigen, vooralsnog zonder resultaat.
Het zou ontzettend gaaf zijn als de SP op 5 februari goed aanwezig is op de publieke tribune. Er mogen spandoeken, wellicht kunnen we die met een paar man maken op het partijhuis. Je kan je SP-trui aan, dat moet niet. Als je een trui nodig hebt, laat me dat weten, dan zorg ik dat er voldoende truien zijn.
Een volle tribune is een duidelijk signaal naar de Raad dat dit onderwerp leeft in de stad. En ik wil graag laten zien dat we met velen zijn.
De inspreekavond begint waarschijnlijk al om 16u, nu staat nog 17u in de agenda, maar bij veel insprekers wordt er vervroegd. Als je me mailt houd ik je op de hoogte.
Heb je vragen of wil je helpen met spandoeken maken etc? mail gerust! S.van.dijk@eindhoven.nl
Ook wie zelf huishoudelijke ondersteuning heeft en zijn verhaal wil doen van de raad, kan me mailen of zich aanmelden via de griffie.
Strijdbare groet!
Sylvie van Dijk,