h

Aktie in het openbaar vervoer

1 juli 2018

Aktie in het openbaar vervoer

Wie gaat er nou in de binnenstad het gesprek aan met mensen om begrip te kweken en te vragen wat zij vinden van de staking in het openbaar vervoer? Vijf dappere SP’ers hebben zichzelf vrijdag 29 juni voor de leeuwen gegooid en zijn het gesprek aangegaan.

Ik zeg eerlijk, het was geen makkelijke taak. We leven in een samenleving waarin mensen minder kijken naar hun omgeving en meer en meer verharden ten opzichte van elkaar. Begrip voor de situatie van de buschauffeurs is moeilijk te krijgen omdat de reiziger van A naar B wil. Het is normaal dat we openbaar vervoer hebben en volgens reizigers moeten we ons vooral aan de gemaakte afspraken en de gemaakte dienstregelingen houden. Je vergeet soms even dat achter elk beroep dat door mensen uitgevoerd wordt, er echte mensen werken. Echte mensen met passie voor hun werk, passie die wegebt omdat ze niet meer worden gezien als mensen.  

We zijn het gesprek aangegaan om begrip te kweken voor het feit dat buschauffeurs dagelijkse stress ervaren als ze hun beroep uitoefenen. Vrijdagochtend 29 juni heeft de SP- Eindhoven een solidariteitsactie opgezet en de buschauffeurs ondersteund. We zijn in gesprek gegaan met de buschauffeurs en hebben gevraagd wat de achterliggende gedachte achter deze inmiddels enorm grote staking is. Unaniem wordt er gezegd dat het niets te maken heeft met een gewenste loonsverhoging, het gaat niet om het geld. Ook wordt veelvuldig de ‘plaspauze’ aan de kant geschoven; nee het gaat ook niet om de ‘plaspauze’. Het gaat om de constante druk die ze ervaren. Wist u dat er een lampje naast de buschauffeur is gebouwd die op rood springt als de buschauffeur achterloopt in zijn dienstregeling? En dat dat lampje gedurende de hele rit aanblijft als de tijd niet meer ingehaald kan worden? Gedurende de hele rit weten dat je het niet goed doet en dat bevestigd zien worden door een rood lampje dat maar niet uit wil gaan, is ongezond. Ook wordt er geregistreerd hoe vaak een deur open en dicht gaat. Er wordt bij de buschauffeurs aangegeven dat deze gegevens niet worden gebruikt tijdens een functioneringsgesprek. Wat denkt u?

Op het moment dat een buschauffeur graag wil stoppen voor een persoon die aan komt rennen en doorrijdt omdat hij weet dat hij wordt geregistreerd, creëert dat frictie tussen de reizigers en de buschauffeurs. Frictie die vaak omslaat naar conflicten waarbij de buschauffeur er alleen voor staat en zijn veiligheid in het geding komt. Niet alleen de veiligheid van de buschauffeur komt in het geding, ook die van de reizigers. Het zijn van een buschauffeur is een sociaal maatschappelijk beroep, buschauffeurs rijden op de bus omdat ze het heerlijk vinden om op deze manier van dienst te zijn voor mensen en de samenleving. Deze heerlijkheid gaat er vanaf als je constante druk ervaart en als je je diensten niet naar behoren kunt uitvoeren. Het is een ongezonde last als je jezelf iedere dag keer op keer moet verdedigen ten overstaande van je werkgever en de reizigers.

Wat ik hier schrijf is nog maar een klein stukje van een grotere verhaal. Indien je geïnteresseerd bent adviseer ik om eens aan een buschauffeur te vragen hoe het is om een buschauffeur te zijn en waarom hij/zij staakt. Ze zijn meer dan bereid om hun verhaal met je te delen.

Buiten de mensen om die lekker aan het winkelen waren of die haast hadden en niet open stonden voor een gesprek, hebben we ook erg veel mensen gesproken die wel open voor stonden voor een gesprek. We hebben mensen gesproken die direct aangaven de staking te ondersteunen en we hebben mensen gesproken die niet op de hoogte van bovenstaande feiten. Je zag direct dat er achter de verharde schil van deze personen, er wel begrip bestaat. Het begrip moest echter alleen even aangewakkerd worden. Als mensen openstaan voor een gesprek en even stilstaan, zie je snel dat er wel begrip is voor de situatie van een ander. Ik vond het zelf erg moeilijk om het gesprek aan te gaan met mensen, ik ben niet zo goed in afwijzingen. Gelukkig heb ik collega’s naast mij gehad die daar wat meer ervaring in hadden en ze zijn ervoor gegaan! We hebben uiteindelijk veel positieve reacties gekregen, mensen hebben zicht gekregen op de situatie en ook begrip. Heeft het zin om in de binnenstad de gok te wagen om winkelend publiek en publiek met veel haast aan te spreken? Ik denk van wel. Je krijgt een groep diverse mensen te spreken die je kunt aanzetten om zich in te leven in de situatie van een ander, hierdoor kweek je begrip. Dit is wat de SP kenmerkt, en daar moeten we mee door blijven gaan.

Dagmar Mous

Commissielid Socialistische Partij (SP) Eindhoven

Woordvoerder Evenementen, Verkeer en Veiligheid

U bent hier