Veel SP-ers bij protest tegen groei luchtvaart

28 juni 2018

Veel SP-ers bij protest tegen groei luchtvaart

Foto: Jannie Visscher

Zaterdag 23 juni werd op zes plaatsen in ons land geprotesteerd tegen groei van de luchtvaart. Ook op het Catharinaplein in Eindhoven werd duidelijk gemaakt dat wat verdere groei betreft het “sein op rood staat”.

Wanneer we onze kinderen en kleinkinderen een goed leven op deze aardbol toewensen dan moet de uitstoot van het voor ons klimaat zo schadelijke CO2 flink omlaag. Veel mensen doen al hun best om thuis zo energiezuinig mogelijk te leven. Maar ondertussen neemt de uitstoot van CO2 door vliegtuigen alleen maar toe! Dat komt onder andere doordat op vliegen geen belasting wordt geheven en op reizen met de bus en met de trein wel. Zo kan het dat vliegen vaak vele malen goedkoper is dan de reizen per trein.

Dit kan zo niet doorgaan! Daarom doet de SP mee aan de acties van Greenpeace en anderen om de ongebreidelde groei van het vliegverkeer te stoppen. We doen dit ook om de overlast voor mensen die in de buurt van het vliegveld wonen te verminderen. Want wanneer er om de paar minuten een vliegtuig over je dak raast begint dat op den duur erg te vervelen. Behalve geluidsoverlast zorgt het ook voor slechte luchtkwaliteit. En die lucht ademen we allemaal in.
Als je de link aanklinkt kom je bij een uitzending van Studio 040 over de demonstratie van 23 juni in het centrum van Eindhoven.