Actie bij het VredesPad op Wereld Aarde dag 22 april

27 april 2018

Actie bij het VredesPad op Wereld Aarde dag 22 april

Foto: Birgit Peeters

Het was zondag 22 april een prachtige dag. Heerlijk om een eindje te fietsen of wandelen. Helaas merken de medewerkers van Stichting Vredesburo Eindhoven daar niet veel van. Aan de rand van het Meerlandpark in Meerhoven is het rustig.

In het kader van Wereld Aarde Dag hebben zij zich geïnstalleerd langs het VredesPad om aandacht te vragen voor een project dat nog in ontwikkeling is. De bedoeling is dat er 8 onderdelen, Bouwstenen voor WereldVrede, moeten ontstaan op deze plek. Inmiddels is de VredesBoom geplant, het KruidenLabyrinth aan het groeien en vormen de grote, hergebruikte  granietblokken de 'Cirkel van Vrede en Samenkomst'.
Stichting Vredesburo Eindhoven heeft alle fracties en raadsleden uitgenodigd om naar hun project te komen kijken. De SP heeft zich laten zien en interesse getoond. Jammer dat wij de enige partij zijn die de uitnodiging heeft aangenomen.
Het Meerlandpark is een prachtig park dat aangelegd is daar waar vroeger met legervoertuigen werd geoefend. Slechts een paar verdwaalde wandelaars en aardig wat baasjes met hun honden worden aangesproken door de medewerkers van het Vredesburo. Er wordt aandacht gevraagd voor het project dat onderdeel is van een wereldwijd netwerk van Vredestuinen, Vredesparken en Vredespaden. Er wordt met groot enthousiasme duidelijk gemaakt hoe het er uit moet komen te zien. Het wandelpad dat in het teken staat van Vrede, Duurzaamheid en Internationale Solidariteit gaat zeker mooi worden. Het is de bedoeling dat het een educatieve belevenis wordt die mensen aan het denken zet. Het pad ligt binnen het bomenmuseum (het groene Arboretum) van het park.
Hierbij dan ook een oproep namens Hans Matheeuwsen, één van de initiatiefnemers en coördinator van Stichting Vredesburo Eindhoven.
Wie tijd over heeft en (licht) groene vingers kan zich aanmelden als vrijwilliger voor de aanleg en het onderhoud van het KruidenLabyrinth. Je kunt contact opnemen via de website.
Als mensen een bijdrage willen leveren om dit project verder te helpen ontwikkelen dan kan dat ook via de website.
Voor meer informatie, vragen en donaties:

En mocht je deze zomer een eindje willen fietsen of wandelen maar je weet nog niet waar, dan is het Meerlandpark zeker een aanrader. En vergeet dan vooral niet om even het VredesPad te bewandelen...
Het VredesPad Eindhoven is mede mogelijk gemaakt door Provincie Noord-Brabant, Gemeente Eindhoven, Bewonersvereniging Meerhoven, Vredesburo Eindhoven, Museum voor Vrede en Geweldloosheid en de Natuurwerkplaats Meerhoven.

Birgit Peeters, fractie ondersteuner