SP stelt raadsvragen over discriminerende uitzendbureaus

2 februari 2018

SP stelt raadsvragen over discriminerende uitzendbureaus

SP Eindhoven wil dat het College van B&W gaat controleren of uitzendbureaus waar de gemeente mee samenwerkt, zich schuldig maken aan discriminatie. Als dat zo is wil de SP dat per direct de samenwerking met deze bedrijven wordt stopgezet. Uit onderzoek van televisieprogramma Radar blijkt dat bijna de helft van 78 willekeurig gebelde uitzendbureaus meewerkt mee aan discriminatie op afkomst.

De uitzendbureaus zijn bereid om geen Turken, Marokkanen of Surinamers aan te dragen voor een baan als een opdrachtgever daarom vraagt. “Discriminatie op basis van wie je bent of waar je in gelooft is onacceptabel”, zegt SP-fractievoorzitter Murat Memis. “Iedereen verdient een gelijke kans. Dat kennelijk niet geldt in de uitzendsector is een grof schandaal waar we als Eindhoven niet aan mee moeten werken.”

SP Eindhoven is van mening dat organisaties en bedrijven die zich schuldig maken aan discriminatie op een zwarte lijst moeten komen. Voor deze organisaties en bedrijven gaat dan de geldkraan dicht. Zij ontvangen dus niet langer subsidie of opdrachten van de gemeente. Memis: “Ik wil dat de gemeente met de uitzendbureaus die mee doen aan discriminatie geen zaken doet. De gemeente zal alle middelen die ze heeft moeten inzetten om dit grote maatschappelijke probleem aan te pakken.”