Eindhoven bestrijdt armoede, ook kinderarmoede.

25 juni 2017

Eindhoven bestrijdt armoede, ook kinderarmoede.

De afgelopen weken staan de kranten bol van het financieel tekort rond het sociaal domein. Het Eindhovens dagblad van 8 juni 2017 maakt er melding van dat armoedegelden voor kinderen in Eindhoven geblokkeerd zouden zijn.

Het is bekend dat het Eindhovens begrotingstekort op armoedebeleid van €-3,2 miljoen is ontstaan doordat Eindhoven juist veel meer uitgeeft in het sociaal domein dan begroot. Dit is inclusief uitgaven voor het bestrijden van kinderarmoede. Ook gaan er berichten rond op facebook dat de gemeente Eindhoven zou stelen van arme kinderen. Dit terwijl er juist extra wordt gelet op de  juiste besteding van de de Kleinsma gelden voor kinderen in de armoede. De armoederegelingen zijn gericht op het helpen van gezinnen en hun kinderen.

Ook worden er zeer negatieve uitspraken gedaan over ons sociaal beleid. Veelal uitspraken die niet kloppen. We staan als SP voor een goede zorg en goede ondersteuning maar ook voor een ruimhartig beleid als het gaat om armoede. De reden dat we over onze budgetten heen zijn gegaan is het feit dat we meer mensen hebben geholpen. Er is meer vraag gekomen voor hulp. Ook als het gaat om de armoede en zorg in Eindhoven.

Dit betekent dat we een grotere groep armen hebben weten te bereiken en hulp hebben weten te bieden. Ik vind het dan wel erg makkelijk om te zeggen dat de gemeente niks goed zou doen. En gelooft u ons maar dat de SP geen tweedeling zal tolleren en dat de kinderen van Eindhoven nooit kind van de rekening zullen zijn. SP Eindhoven zal zich continu in blijven inzetten voor een sociale stad.

Roy Caris, Raadslid SP Zorg, welzijn, armoedebeleid en jeugd.