Eindhovense Sportvisie 2016-2020: Bewegen door verbinden

28 november 2016

Eindhovense Sportvisie 2016-2020: Bewegen door verbinden

Foto: Gemeente Eindhoven / Cover Sportvisie 2016-2020

Op dinsdag 29 november 2016 werd de Sportvisie 2016-2020 aangenomen door de Eindhovense gemeenteraad. SP wethouder Jakob Wedemeijer heeft zich ingezet om de sportvisie te vormen en te bespreken met verschillende betrokken partijen in Eindhoven. In de sportvisie staat het thema ‘Bewegen door verbinden’ centraal. In de visie is meegenomen dat de maatschappij in de komende jaren steeds verder zal individualiseren, dat minder mensen gebonden willen zijn aan een sport en dat voor steeds meer mensen gezondheid een belangrijk thema is.

In de huidige situatie gaat het overgrote deel van het budget voor sport naar de verenigingen die in en om Eindhoven actief zijn. Veel geld dat beschikbaar is voor sport, wordt vooral in accomodaties (gebouwen) van deze verenigingen gestoken om te kunnen sporten. De wethouder wil nu relatief meer geld beschikbaar stellen aan activiteiten. Jakob Wedemeijer: “In bijvoorbeeld de Tongelreep zijn veel sportteams actief, maar de Tongelreep wordt ook enorm veel gebruikt door mensen die baantjes trekken. Ook dit is individueel sporten”.

Door Eindhoven zich meer te laten richten op activiteiten wil de wethouder de focus verleggen van accomodaties naar activiteiten. Het voorstel van de wethouder is om Eindhoven dit te laten doen door te investeren in het geschikt maken en houden van de publieke ruimte om fijn in te kunnen bewegen. En waar daar een nieuwe accommodatie voor nodig is, zal de gemeente daar ook voor blijven zorgen.

Met de nieuwe visie zal nog steeds een groot deel van het budget voor sport naar accomodaties gaan, maar sport in Eindhoven kan wel goedkoper. Begin volgend jaar wil Jakob Wedemeijer een plan presenteren over hoe sport in Eindhoven goedkoper kan.

Bij individuele sport wordt vaak gedacht aan hardlopen of fietsen. Hiervoor worden geregeld  evenementen zoals de marathon georganiseerd, die ook worden gesponsord door de gemeente. Volgens Wedemeijer zijn deze evenementen erg belangrijk voor Eindhoven, maar moeten deze evenementen niet meer volledig gefinancierd worden uit het sport-budget. Deze zogenaamde kijk-evenementen kunnen beter gefinancierd worden uit de pot economische zaken, zodat het sport budget gebruikt kan worden om elke Eindhovenaar ook echt aan het bewegen te krijgen.

Vier bewegingen
  1. Van sport naar gezondheid en vitaliteit