Brandweer in actie voor pensioen

26 juli 2016

Brandweer in actie voor pensioen

Foto: SP

9 juli jongstleden voerde de brandweer actie voor het behoud van de mogelijkheid eerder met pensioen te gaan vanwege de fysiek zware aard van het werk.

De CAO onderhandelingen voor de brandweer lopen hier al een jaar op vast. Het FLO ofwel functioneel leeftijds ontslag houdt in dat brandweerlieden tot voor kort eerder met pensioen mochten. Dat klinkt luxe maar het is het niet. Brandweermensen sparen zelf grotendeels voor dit FLO, en ze leveren salaris in tijdens die periode. Bovendien hebben ze in de loop der jaren een bijdrage geleverd aan het FLO van hun collega's.

De meeste mensen die 60 jaar of ouder zijn kunnen fysiek het werk van brandweerman niet meer aan. Op 9 juli kon men bij de brandweerkazerne met eigen ogen zien wat er allemaal komt kijken bij het (brand)veilig houden van de stad en het redden van mensen.

Als je weet dat de brandweer daarbij ook 24-uurs diensten werkt, is het te begrijpen dat dit het niet goed vol te houden is tot op hoge leeftijd. Voor de huidige mensen die de 50 zijn gepasseerd is omscholen naar ander werk wat ze tot hun 67e kunnen volhouden ook geen optie. Dus vechten ze voor een oplossing.  Dat ondersteunen wij als SP.

Op 19 juli 2016 heeft Murat Memis hiervoor een motie ingediend waarin de SP het college vraagt om de werkgeversorganisatie te verzoeken de onderhandelingen te hervatten. En wel op zo'n manier dat ook de vakbonden zich serieus genomen voelen. In het presidium hebben alle andere politieke partijen aangegeven dat ze deze motie niet gaan steunen. De argumentatie was dat wij er geen invloed op hebben en dat men het niet het niet gepast vond om als enige van de 21 gemeenten in de veiligheidsregio onze burgemeester met deze boodschap op pad te laten gaan.  Daar is iedereen in meegegaan, waardoor Murat Memis niet anders kon dan de motie intrekken.

De SP vindt dit een drogreden, omdat er maar twee gemeenten in deze veiligheidsregio zijn waar dit speelt. Alleen in Helmond en Eindhoven is er een beroepsbrandweer die onder deze CAO valt.  Ook kan ieder lid van een werkgeversorganisatie een boodschap afgeven naar de werkgeversvertegenwoordiging die namens hem onderhandelt. Onze burgemeester legt genoeg gewicht in de schaal om hier het verschil te maken als hij dat zou willen.

De SP blijft de acties van de brandweerlieden steunen waar mogelijk.