Binnenstad Eindhoven wordt bedrijfsinvesteringszone

1 juli 2016

Binnenstad Eindhoven wordt bedrijfsinvesteringszone

Afgelopen vrijdag maakte onze wethouder Jakob Wedemeijer bekend dat de Eindhovense binnenstad een Bedrijfs Investerings Zone (BIZ) wordt. Een BIZ is een afgebakend gebied waarbinnen ondernemers samen investeren in het verbeteren van hun bedrijfsomgeving en het bezoekersklimaat. In de Eindhovense binnenstad zijn dat de eigenaren van bedrijfspanden en de ondernemers die deze huren.

Om dat te kunnen doen is er een draagvlakmeting geweest waarbij de meerderheid van de ondernemers en de eigenaren heeft ingestemd met een extra belasting om  het fonds te kunnen vullen. De BIZ-belasting wordt net als de OZB geheven over de waarde van de panden. Zowel de eigenaren als de gebruikers moeten betalen.  Het is opmerkelijk dat de ondernemers in meerderheid hebben gestemd voor een verhoging van de belasting.

Het geld wordt gestort in een stichting die door de ondernemers zelf wordt gerund en waarbij zij zelf kunnen aangeven voor welke projecten ze deze willen inzetten. Het doel is om meer bezoekers te trekken en de leegstand te bestrijden.

Deze BIZ is de grootste in Nederland. Er zijn nog wel andere Bedrijfsinvesteringszones maar die zijn vaak niet groter dan een straat of een bedrijventerrein.

Deze stap past naadloos aan bij de landelijke MKB nota van de SP::100% hart voor de zaak! In deze nota wordt opgeroepen te investeren in de binnensteden en de leegstand te bestrijden.