Oekraïne-referendum: Waarom úw stem belangrijk is...

4 april 2016

Oekraïne-referendum: Waarom úw stem belangrijk is...

Foto: SP / www.rtvdrenthe.nl

Komende woensdag, 6 april, vindt het referendum plaats over de "wet tot de goedkeuring van het associatieverdrag tussen de EU en Oekraïne". U kunt met uw stem de uitkomst van het referendum beïnvloeden. Wat gebeurt er met uw stem als u wel, niet of blanco stemt?

Het associatieverdrag is formeel pas van kracht als alle 28 landen van de Europese Unie het verdrag officiëel bekrachtigd of tewel geratificeerd hebben. De meerderheid van de Eerste en Tweede Kamer heeft ingestemd met het akkoord en de goedkeuringswet. De Nederlandse regering heeft het akkoord nog niet geratificeerd, maar is wel van plan dit te doen.

Het referendum is raadgevend. De regering heeft niet de plicht de gegeven raad over te nemen, maar zal de raad ook niet zonder meer naast zich neer kunnen leggen.

Het referendum is pas geldig als de opkomst hoger dan 30% is. Als de opkomst lager is, zal het referendum ongeldig worden verklaard en heeft de regering de vrije hand om over het akkoord te beslissen. De regering zal het verdrag ratificeren en de partijen die voor het associatieverdrag zijn 'winnen'.

Niet stemmen heeft alleen zin wanneer u zeker weet dat minder dan 30% van de stemgerechtigden gaat stemmen. Als u niet stemt en de opkomst is lager dan 30%, stemt u in met de beslissing van de regering. Als u niet stemt of blanco stemt en de opkomst is groter dat 30%, stemt u in met de uitkomst van het referendum, ongeacht wat deze uitkomst is.

Gaan stemmen betekent dus dat u zelf bepaalt waar uw mee instemt.

Wat u ook doet, doe het bewust en met overtuiging.