SP wil achterstallig wegonderhoud niet doorschuiven naar komende generaties

13 maart 2016

SP wil achterstallig wegonderhoud niet doorschuiven naar komende generaties

Een heel groot gedeelte van Eindhoven is in het verre verleden in een relatief korte periode gebouwd. Veel van de wegen die toen zijn aangelegd, verkeren nu in een slechte staat en zijn toe aan groot onderhoud. De SP pleit er sinds jaren voor om inzichtelijk te maken wat op de lange termijn de kosten voor wegonderhoud zijn en om inzichtelijk te maken hoe veilig deze wegen zijn. Oplopende onderhoudsachterstanden veroorzaken in de toekomst alsmaar hoger wordende kosten. Nu de provincie met represailles gaat dreigen, wordt er actie ondernomen: aan de gemeenteraad werd een plan voorgelegd om de kwaliteit van de wegen structureel te verbeteren. De SP juicht dit plan toe, om te voorkomen dat we komende generaties niet hoeven te laten betalen voor hoog opgelopen onderhoudsachterstanden van openbare wegen.

De SP pleit al sinds jaren voor het uitvoeren van inspecties en het opstellen van een meerjarenbegrotingen voor het onderhoud van openbare wegen. De SP wil daarmee inzicht in de kosten op de langere termijn. De SP signaleerde al lang geleden dat het budget in de begrotingen niet toereikend is om de groter wordende achterstanden in de toekomst te voorkomen. Wethouder Torunoglu zei in november 2014 uiteindelijk toe om deze kosten inzichtelijk te maken, evenals de functionaliteit en de veiligheid van de wegen. Nu ligt er zelfs een plan van aanpak om hiermee aan de slag te gaan. Het zou zomaar kunnen dat de zachte dwang van de provincie hier een versnelling aan gegeven heeft.

Raadslid Marcel Lathouwers licht toe: ‘Het is goed om er nu werk van te maken, zodat we in de toekomst niet met nóg grotere financiële opgaven zitten en de veiligheid steeds verder in het geding komt. Het geeft tevens een weerslag op de uitstraling van de stad, die we heel graag als duurzaam bestempelen. Waarin veiligheid en innovatie voorop staan’.

Op dit moment heeft 13,6% van de Eindhovense wegen een slechte onderhoudsstaat. In het plan van de gemeente staat het voorstel om wegen met een redelijke onderhoudsstaat (kwaliteitsniveau C) als acceptabel te beschouwen, en maximaal 9,6% van de Eindhovense wegen in een slechte onderhoudsstaat (kwaliteitsniveau D) te houden. Hier wordt dan wel gelet op een veilige wegsituatie, maar er wordt ook voor gezorgd dat we als gemeente geen geld weggooien door dure investeringen in kleine of weinig gebruikte wegen.

De SP staat achter het idee om kwaliteitsniveau C (redelijke onderhoudsstaat) als acceptabel te beschouwen en maximaal 9,6% van onze wegen op kwaliteitsniveau D (slechte onderhoudsstaat) te krijgen, waar veiligheid en het tegengaan van kapitaalvernietiging prevaleert.

Als de raad in het vervolg hierover een besluit zal nemen, dan gaan de structurele kosten met 2 miljoen euro omhoog. Als het College en de raad zouden besluiten om hier niets aan te doen, dan volgen er niet alleen represailles vanuit de provincie, maar dan betalen komende generaties de rekening. De onderhoudsachterstanden zullen alleen maar verder oplopen, met als gevolg dat ook de structurele extra kosten exponentieel zullen stijgen.

Het merendeel van de raadsfracties, waaronder de SP, steunen het plan van de gemeente. GroenLinks en de SP gaven nog te kennen dat ze controle op de kwaliteit van onze straten liever aan de gemeente willen overlaten. Hier hebben we de provincie niet voor nodig.