SP op bezoek bij omwonenden AZC De Orangerie

18 januari 2016

SP op bezoek bij omwonenden AZC De Orangerie

Foto: SP

Op woensdagavond zijn twee SP-raadsleden bij de omwonenden van het asielzoekerscentrum De Orangerie op bezoek geweest. Dit naar aanleiding van de brief die ze naar de raad hebben gestuurd en het artikel wat in het Eindhovens Dagblad prijkte op 30 december 2015. We wilden graag meer achtergrondinformatie horen en de gevoelens peilen tijdens een gesprek. De SP’ers werden met open armen ontvangen.

De omwonenden zijn vertegenwoordigd in twee bewonersgroepen, namelijk het Leefbaarheidsteam Achtse Barrier en de Achtse Barrier Noord Oost. Zij hebben in het gesprek haarfijn kunnen uitleggen wat de gevoelens zijn in de buurten en kunnen vertellen over de historie van de opvang in het geheel en over de historie van het pand zelf.

Beide bewonersorganisaties zijn vanaf het prille begin altijd zeer open en constructief met alle belanghebbenden in gesprek. Ze denken graag mee, bieden waar gevraagd informatie en een toeluisterend oor. Dat was ook zeker te zien in ons gesprek.

De recente ontwikkelingen rondom het asielzoekerscentrum maakte het dat zij in de pen kropen. Ook hier hebben we uitvoerig over gesproken. Wij zijn de bewonersgroepen zeer erkentelijk voor hun inzet en zullen de gedeelde informatie meenemen in de verdere gesprekken rondom de huidige ontwikkelingen. We spraken af om met elkaar in contact te blijven.