Statenverkiezingen (IV): Uw voorkeurstem telt ook

15 maart 2015

Statenverkiezingen (IV): Uw voorkeurstem telt ook

De kandidatenlijst en de rangschikking van de kandidaten wordt door de algemene ledenvergadering van de partij vastgesteld1. Met deze rangschikking is vastgelegd wie er het eerste in Provinciale Staten terechtkomt. Het is echter ook mogelijk om met voorkeursstemmen in de Staten te komen. Dat gaat echter niet zomaar.

De voorkeurszetel moet letterlijk worden verdiend. Hiervoor moet men minimaal 25 procent van de kiesdeler halen. De kiesdeler is de som van het totaal aantal uitgebrachte stemmen gedeeld door de het aantal zetels.

Bij de Statenverkiezingen van 2 maart 2011 was het opkomstpercentage in Noord-Brabant 51.3%. Van de 1.869.053 stemgerechtigden brachten 958.341 mensen een geldige stem uit. De kiesdeler bedroeg 17.424 stemmen. 4357 of meer voorkeursstemmen kan een laag op de lijst geplaatste kandidaat een zetel in de Kamer bezorgen. In dat geval moet de laagstgeplaatste kandidaat, die een zetel had en niet 25 procent van de kiesdrempel aan stemmen had, plaatsmaken. U ziet uw stem dus direct terug. Wordt deze 'voorkeurstemdrempel' niet gehaald, dan gaan de stemmen in het algemene partijpotje en dragen ze bij aan het binnenkruien van de kandidaten volgens de rangorde van de kandidatenlijst.

Gecombineerd met het feit dat de meeste mensen stemmen op de mensen die boven aan de lijst staan, omdat ze deze mensen 'kennen', is de invloed die de kiezer dus kan uitoefenen groot, maar in de praktijk heeft de partij een dikke vinger in deze electorale pap.

Het is dus van belang dat je gaat stemmen. Maar wat je ook doet, doe het bewust en met overtuiging...

Rob de Kruif,
SP Eindhoven

1 Een uitzondering hierop is bijvoorbeeld de PVV. De vereniging PVV kent slechts twee leden; Stichting Wilders en Geert Wilders. Een algemene ledenvergadering zal navenant kort zijn