SP-Kamerlid Van Bommel bezoekt Halabja herdenking in Eindhoven

16 maart 2015

SP-Kamerlid Van Bommel bezoekt Halabja herdenking in Eindhoven

Foto: SP

Kamerlid Harry van Bommel heeft vandaag de Halabja herdenking in Eindhoven bezocht en daar de oproep gedaan dat Nederland nu eindelijk eens de genocide op de Koerden formeel erkent. Die erkenning is in Zweden en Engeland al erkend en het zou goed zijn als Nederland dat voorbeeld zou volgen, zo betoogde de buitenlandwoordvoerder van de SP.

Van Bommel bezocht de afgelopen jaren regelmatig Iraaks Koerdistan samen met SP-Statenlid Younis Lutfula die afkomstig is uit Kirkuk in Irak. Zij spraken in Koerdistan met slachtoffers en nabestaanden van de gifgasaanval die in 1988 ongeveer 5000 mensen het leven kostte. Met steun van de SP is er vorig jaar in Den Haag een monument ter nagedachtenis aan de slachtoffers van die aanval onthuld. Morgen heeft daar de landelijke Halabja herdenking plaats waar Van Bommel eveneens zal spreken.

Foto: SP

Bij de herdenking in Eindhoven werden 27 kaarsjes aangestoken, één voor ieder jaar dat sinds de gasaanval verstreken is. De Koerdische gemeenschap in Eindhoven herdacht vandaag niet alleen de genocide uit de jaren '80 maar natuurlijk gingen de gedachten ook uit naar de Koerden en andere groepen die nu slachtoffer zijn van de terroristen van IS. Met gedichten, muziek en toneelspel werd duidelijk hoe diep dit alles ingrijpt op het leven van de Koerden.

Foto: SP

Alle Eindhovense politieke partijen waren uitgenodigd. De SP Eindhoven was als enige politieke partij aanwezig. Dit bevestigd de goede banden tussen de SP en de Koerden. De afdeling was vertegenwoordigd door voorzitter Caro Goudriaan en raadslid Murat Memis.