“Je suis”

19 januari 2015

“Je suis”

Foto: Onbekend / https://pbs.twimg.com/media/B6wQ-j_CIAAcY8h.png:large, https://twitter.com/kanthos/status/552835545232322560/

Afgelopen donderdag zijn wij allemaal diep geschokt geraakt toen wij de aanslag op Charlie Hebdo zagen. Wij hoorden de namen van de twaalf mensen die zijn omgekomen. De meesten van ons hoorden die namen voor de eerste keer. Maar het voelde net alsof we die mensen al jaren kenden. Elke naam werd in onze gedachten een symbool. Symbool van vrijheid, vrede, religie, vrije meningsuiting, Islam, democratie en vooral onze toekomst.

“Je suis” betekent “Ik ben”. Wat kunnen wij invullen om ons te identificeren, wie ben ik? Er ontbreken veel stukken om erachter te komen wie wij zijn, ‘Ik Ben’ is niet genoeg om je zelf te vinden.

Laat de grenzen van tolerantie en respect niet door iemand anders tekenen. Waarderen begint het eerst bij ons zelf. Tolerantie in onze samenleving hebben we nu heel hard nodig. De aanslag op Charlie Hebdo wordt door niemand geaccepteerd. Tegen de aanslag zijn hoeft niet te betekenen dat je het eens bent met Charlie Hebdo. Dit laatste zag ik in de ogen van moslimjongeren. Ze hebben het nu het moeilijkst;  ze weten niet  waar ze de grenzen neer moeten zetten.

Na de aanslag van 11 september 2001 is onze wereld veranderd, onze gedachten over de wereld zijn veranderd. Islamofobie heeft ons laten zien dat het niet heeft geholpen. Dat zal de komende jaren ook niet helpen. Mensen, zoals wij, zijn sterk, solidair en sociaal. Wij zijn verbonden aan elkaar. Zonder jou ben ik niet compleet,  zonder mij ben jij niet compleet.

Wanneer  de normen en waarden van onze maatschappij worden aangevallen, moeten wij er voor zorgen dat wij met z’n allen een muur bouwen om ons te beschermen. Mijn tolerantie en respect word ook aangevallen wanneer die van jou aangevallen wordt.

Wil je met mij een vuist maken tegen discriminatie en ongelijkheid?  Dan kunnen we zo de bedreigingen op onze normen en waarden voorkomen. Dan kunnen wij hardop schreeuwen wie wij zijn. ‘’ Je Suis ‘’ ….

Murat Memis, Vice-Fractievoorzitter SP Eindhoven