Schikking tussen Jansen Recycling en Van Pelt na mediatie

26 oktober 2014

Schikking tussen Jansen Recycling en Van Pelt na mediatie

Op het terrein van Jansen Recycling op Ekkersrijt in Son (aan de andere kant van het kanaal ten opzichte van de destructor) ligt een berg Teerhoudend Asfalt Granulaat (TAG) van inmiddels 350.000 ton. Inmiddels is de TAG-berg zo hoog geworden dat hij over de bomen heen te zien is door gasten die recreatiegebied Aquabest bezoeken.

Vroeger werd wegen aangelegd met (kool)teerhoudend asfalt. Die teer bevat veel polycyclische aromaten (PAK’s) die in vrije toestand giftig en kankerverwekkend zijn. Daarom mag er al jaren geen teer meer gebruikt worden. Maar omdat er nog steeds wegen gerenoveerd worden, komt er nog steeds oud teer vrij dat in verkorrelde toestand TAG heet. Het enige dat daarmee gedaan kan worden is vernietigen . Daartoe leveren wegbeheerders TAG in bij een erkende verwerker, zoals Jansen Recycling. Dat kost ruim €30 per ton, zodat de TAG-alp nu goed is voor 11 miljoen Euro.
De berg groeit nog steeds omdat Jansen Recycling wel inneemt, maar nog niet verwerkt. Jansen Recycling heeft een tweedehands machine gekocht in Engeland, maar die ligt gedemonteerd op het terrein. Tot nu toe is er zelfs nog geen vergunning voor aangevraagd.

Inmiddels is de TAG-berg zo hoog geworden dat hij over de bomen heen kijkt en aan de andere kant van die bomen ligt het recreatiegebied Aquabest, geëxploiteerd door dhr. Van Pelt. Die vindt het niet leuk dat zijn badgasten die berg kunnen zien, en vreest dat die straks met een stomende en stuivende asfaltverbrander geconfronteerd worden die zijn zwemwater aantast. Van Pelt is gaan procederen.

Daarnaast volgt het Leefbaarheidsteam Achtse Barrier het geheel met aandacht, omdat die wijk een kleine kilometer van het terrein af ligt. Als de TAG-vernietiger milieutechnisch zijn werk goed doet, hoeft dat geen probleem te zijn en dan wordt die berg tenminste kleiner.

Het ligt juridisch niet zo simpel. Geen van beide partijen staat juridisch gezien ijzersterk. Voor het terrein geldt nu een vergunning uit 2007 waarin geen maximum hoeveelheid TAG vermeld staat. Er staat alleen een maximum verblijfsduur van een jaar, maar daarop heeft de provincie (bevoegd gezag) tot voor kort niet gehandhaafd. Er ligt een aanvraag voor een nieuwe revisievergunning die de oude moet vervangen, en daarnaast is er een aparte vergunning nodig voor de TAG-vernietiger.

In deze warboel heeft de rechter besloten om zijn vonnis aan te houden tot 27 januari. Intussen kregen de partijen gelegenheid om eruit te komen. Waarschijnlijk een verstandige uitspraak.

Daarop volgde mediatie ten provinciehuize, onder leiding van SP-gedeputeerde Van Hout. Resultaat is dat voor 1 april 2014:

• Jansen Recycling zijn berg aftopt tot 20 m hoog, waardoor hij niet meer boven de bomen uit steekt. Uiteraard wordt die berg daardoor wel breder.
  • daarbij de alp natgehouden wordt
  • de provincie het grondwater monitort richting Aquabest. Overigens loogt TAG nauwelijks uit.
  • Jansen Recycling dient een aanvraag in voor een vergunning voor zijn TAG-vernietiger
  • zo tijdig dat de provincie die op 1 april beoordeeld kan hebben

Wordt ongetwijfeld vervolgd.